Svar: At falde i søvn selv - 12 mdr.
6. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Marianne
Oskar har en alder nu, hvor han er mere og mere bevidst om at du går fra ham og han oplever også verden betydeligt større end tidligere. Det ser du også på hans motoriske udvikling, hvor han er begyndt at gå rundt ved tingene.
Det er derfor helt naturligt at han har brug for at du sidder lidt hos ham, når han skal sove. Det er på ingen måde et skråplan og du gør faktisk det helt rigtige, når du sætter dig ind til ham, lægger hånden på ham og han så falder i søvn med det samme.
Berøring er med til at sætte nogle meget vigtige hjerneprocesser igang og det får kroppen til at slappe af. Din hånd virker nærmest magisk og det er guld værd. Hos jer er der ikke tale om en dreng, som få dårlige vaner, eller som tror det er ren underholdning at du sidder der. Hos jer er der tale om en dreng som er panisk angst for at lægge sig til at sove, fordi han tror I forlader ham i den store verden, som det er ved at gå op for ham at han befinder sig i. Derfor er det bedste du kan gøre, at sætte dig hos ham, berolige ham og lade ham falde i søvn i løbet af 5 minutter.
Det er en periode og du skal naturligvis hele tiden finde ud af hvor han er henne i sin udvikling. Lige nu er det, hvad han har behov for, men det kan godt være om nogle uger, at han så begynder at trække tiden, søge underholdning osv. og så kan du begynde at gå lidt til og fra igen. Men sådan er det ikke nu.
Så kære Marianne, du har intet gjort forkert, du har gjort lige præcis det du skal gøre i denne situation.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske