Brev:
Søvn - dreng 3 mdr.
6. august 2007
Alder:
3 mdr.
Søvn - dreng 3 mdr.
Hej Helen!
Nu skriver jeg igen... Jeg har købt svøb+bog, for at min søn nu på 13 uger ikke skulle blive ulykkelig hver gang han skulle sove!
Desværre har det ikke været en løsning, der har fungeret hos os. Han går simpelthen i panik når jeg har svøbt og ligger ham på mine arme. Så vi synes vi har lige så meget gråd som før. Vi har nu købt en vuggeslynge, desværre samme resultat (hvad gør man ikke for det lille pus:-)
Jeg har en klar fornemmelse af, at hver gang han skal sove, kæmper han for at holde sig vågen (jeg er bevidst om, at han ikke gør det for at drille e.l.) Jeg føler han er bange for at lægge sig til at sove- efterhånden kan jeg godt forstå ham, for det er heller ikke særlig hyggeligt at blive lagt til at sove, når det næsten altid ender med at han græder sig selv i søvn.
Da vi sidst skrev sammen, skrev du at vi skulle ligge mærke til gråden, det er ikke bare klynk og protester. Det lyder nærmest som om han er blevet slået. Tager jeg ham op, holder han op med det samme, men han kan ikke falde i søvn hos mig. Jeg prøver at gå rundt med ham, vugge ham i armene osv. men lige så snart hans øjne er ved at lukke (nogle gange når de at lukke), spærrer han dem fuldstændig op og begynder at græde... Altså i sidste ende samme resultat som i liften. Barnevognen samme resultat!
Jeg tænker lidt at jeg ikke er særlig god til at se, hvornår han er træt, og måske når han at blive overtræt hver gang. Jeg har prøvet at lægge ham før, men så lægger han og sparker, pludrer og hvis han kan få listet et par lækre smil af gør han også det :-) Sådan kan han snildt ligge en time eller mere, men falder ikke i søvn før han har haft en ordentlig grædetur.
Jeg tænker at vi er kommet ind i en dårlig vane, hvor han har vænnet sig til at græde sig selv i søvn. Jeg synes jeg har prøvet ALT for at bryde det. Lagt ham på sofaen, slyngen, svøb osv.
Nu ligger jeg ham i liften, han begynder at græde... Jeg tager ham ikke op, men snakker blidt til ham og stryger ham over brystet/eller hånden ligger stille. Nogle gange stopper han inden han falder i søvn, og vi kan dermed slutte lidt bedre af. Andre gange falder han i søvn mens han græder. Det gør SÅ ondt at se ham ligge der og græde, men jeg føler det er bedst for ham, at blive liggende, da jeg synes at det, at tage ham op giver ham flere stimuli + at jeg trækker kun hans søvn = mere overtræt.
Jeg synes han spiser godt, og det er ikke min fornemmelse at han er sulten.
Måske jeg kunne begynde at give ham en rytme, tror du at det vil hjælpe? Han tager lang tid om at falde i søvn, og synes derfor det kan være svært at holde en evt. rytme. Så skal jeg lægge ham en time før han skal sove for at opnå det forventede.
På nuværende tidspunkt sover han ca således:
6.30-7.30: Står op
8.30: ligges til at sove - sover efter ca 15 min. sover 45 min. 1 time
11.30: Ligges til at sove- sover efter ca 30-60 min. Sover ca. 1 time
14.00: Ligges til at sove- sover efter ca. 30-60 min. sover ca. 1 time
17.00: Ligges til at sove- nogle gange giver vi op, andre gange kan vi ham til at sove 1 times tid. Alt efter om han har fået denne lur bliver han lagt i seng.
Foruden kl 17 luren; kommer i seng ca. 18.30- sover efter ca.15 min. Vågner et par gange i løbet af aften, hvor han får sutten og bliver vugget lidt (græder sjældent her) Hvis han har fået kl. 17 luren, bliver han lagt kl. 19-19.30, hvor han igen som ovenstående vågner et par gange.
Jeg ammer ham fra han bliver lagt i seng til næste morgen mellem 1 eller 2 gange.
Vi kunne godt tænke os, at han først skulle i seng omkring kl. 20.00, da det ikke er meget far er sammen med ham i hverdagen.
Jeg skal præcisere at han foruden ovenstående er en super glad dreng, som elsker at ligge på hans tæppe (nu er han begyndt at interessere sig for hans legetøj) Ligeledes elsker han at tage en ordentlig sludder med os:-)
Jeg håber at du kan finde rundt i det hele... Og på forhånd tak for dit svar:o)