Svar: Søvn - dreng 3 mdr.
6. august 2007
Alder:
3 mdr.
Hej igen
Hvordan er det gået med flasken? Har der været nogen bedring i forhold til at tage denne, har I forsøge med evt. en flaske fra Pigeon eller Nuby...?
Jeg spørger fordi det pludselig nu gå op for mig, hvorfor det vil være så rart for jer at han tog flaske en gang imellem.
Hvordan tager han på? Du skriver at du ikke oplever at han mangler mad og jeg ved også at han, når du ikke har været hjemme har klaret sig fint i flere timer uden mælk. Jeg ved dog også fra dit tidligere brev, at du ammer med brik, at du prøver at malke ud og at du har tendens til brystbetændelse, spørgsmålet er derfor om hans urolige væremåde når han skal sove hænger sammen med måden han indtager mad på.
Det kræver ekstra energi at spise gennem en brik. Nogle børn er super gode til det og har en stort vacuum, men andre har svært ved at få helt så meget, som de måske ville have taget, hvis de spiste ved brystet uden brik. Det er jo sådan set ligegyldigt, hvis de tager på og har det godt - men det er derfor jeg spørger ind til dette.
Så har du malket ud en gang imellem og det er super flot og meget prisværdigt, - igen skal udmalkningen jo tilpasses din drengs suttebehov og det er spørgsmålet om det problematisere amningen yderligere og medvirker til en brystbetændelse.
... lige nu sidder jeg og tænker lidt højt, jeg er jo ikke hos jer og ved derfor ikke helt hvordan det foregår hos jer:o)
Når du malker ud, så stimulerer du til yderligere mælk, fint nok, men hvis din dreng så ikke er i stand til at få det ud af brystet, fordi du overproducerer så står der ligesom lidt tilbage som så måske er med til at give dig problemerne med brystbetændelse.
Og når man har brystbetændelse, så oplever de fleste kvinder faktisk tit at mælkeproduktionen daler og at barnet i de dage hvor det står på ikke øger sin vægt helt så meget.
Jeg tænker altså at jeres rutiner for mad/amning og det forløb I har haft, spiller ind på sovevanerne.
Derfor synes jeg det lyder meget fornuftigt at forsøge med lidt mere faste tider i forhold til amning og søvn og jeg tænker at du skal forsøge at se om evt. kan få din dreng til at spise fra begge bryster ved hver amning eller i stedet lade ham spise fra en side, så han er færdig der, og så prøve at give ham lidt ekstra efterfølgende, så du er helt sikker på at han er fyldt godt op. Det kunne godt være på en sprøjte, som jeg ved at I har forsøgt før, hvis det med flasken ikke virker.
I forhold til hans alder, så vil de fleste børn på 3-4 måneder sove ca 5 timer i løbet af dagen, nogen lidt mere og ca 10 timer om natten afbrudt af mælk. Sammenlagt altså ca 15 timer i døgnet. De fleste vil sove 3 gange i løbet af en dag, andre vil have behov for en lille lur endten om morgenen eller om aftenen, hvor de så vil gå sent i seng.. det er lidt forskelligt.
En plan for dagen kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen kl. 6: Ammes
Morgen 7.30: Står op og dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes herefter til lur. Må gerne sove 1½ time, men det kan godt være at han kun sover en og så må det være sådan. Vær sikker på at han er godt mæt - du har sikker fint med mælk på dette tidspunkt
Frokost 11.30-12: Ammes igen, atter sikre dig at han spiser godt, gerne fra begge sider, skift ham undervejs og læg til igen. Puttes herefter til middagslur f.eks. kl. 13, må igen gerne sove 1½ time, men sover han kun en så må det være sådan. Har han behov for en trøstetår, så er det også helt okay. Andre børn har det bedre med en rytme som hedder "spis-leg-sov" og så er det sådan det er.
Eftermiddag 15: Ammes igen, atter et godt og effektivt hovemåltid, måske er det her du føler at det vil være rart at forsøge med lidt ekstra mælk på en sprøjte... det kan du bedst selv fornemme.
Ofte vil børn herefter igen have behov for at sove, det kan så være når klokken er mellem 16-17. Mange sover kun ½ time, men hvis jeres dreng sover kortvarigt på de andre tider, så vil han måske her så sove 1 time og igen er det så
Aften kl. 18: Så passer det som regel med at I skal have aftensmad og ligesom du sætter dig til bords så er han sulten igen og skal derfor ammes
Puttes til aftenlur med amning mellem kl. 20-21, så kan far og søn også få lidt glæde af hinanden og igen kan I overveje om I her skal supplere amningen med lidt ekstra mælk.
Sen aften, når du selv går i seng, det kunne være kl. 23, så kan du atter forsøge med en amning, han vil sandsynligvis kunne spise i søvne og ammer du her, så slipper du for at han vågner allerede kl. 01 hvor du sover allerbedst:o)
Nat 24-06: Sandsynligvis en enkelt amning derimellem...
Jeg håber at denne plan vil kunne give dig et overblik over hvordan en dag kunne se ud for jer. Du skal naturligvis ikke følge den 100 pct. slavisk, men lad også din dreng og de signaler han sender være lidt styrende, men jeg tror at det vil kunne hjælpe jer lidt videre.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske