Svar: Køresyge
7. august 2007
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Ja nogle børn bliver meget køresyge og det er naturligvis lidt komplekst, når man gerne vil kunne tage nogen steder. Det hjælper ofte lidt, hvis han kan sidde i en autostol, som løfter ham, så han kan kigge lidt ud, og så hjælper det med frisk luft. Derfor vil det være udmærket at have vinduet lidt på klem, når I skal køre en lidt længere tur.
Generelt er det vigtigt at der ikke er for varmt i bilen, det er godt, hvis I i stedet for at skrue for meget op for varmen beholder overtøjet på.
Det vil være godt at det er vand I giver ham, koldt vand hjælper også på køresyge og skal man en længere tur, så må pauser lægges ind forholdsvis hyppigt.
Med hensyn til hans fordøjelse af mad, så synes jeg det er vigtigt at tale med lægen omkring dette. Hvis han altid har gylpet meget, så kan det være at der er tale om at han har en lidt løs mavemuskel. Det er helt normalt hos børn og man gør ikke noget ved det med mindre barnet ikke tager på i vægt, altså simpelthen fordi barnet gylper så meget at det ikke optager næring. Om man ser det altid an til 1 års alderen.
Man skal naturligvis også overveje om der kunne være noget ved komælken han ikke tåler så godt, siden det lige præcis er når han har fået mælk, at det er værst... prøv at tale med lægen om det.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. God sommer til jer alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske