Svar: Slut med middagslur
7. august 2007
Alder:
3 år, 2 mdr.
Hej igen
Tak, jeg føler mig nu også privilegeret sådan at få lov til at følge alle jer familier:o)
Det lyder ganske rigtig som om at jeres datter nu er godt igang med at springe middagsluren over og selvom man synes det er rigtig hårdt, når de går fra 3 til to lure, fra 2 til en lur, så er det altså rigtig svært når middagsluren helt kan undværes og det tager lidt tid og kræver lidt tålmodighed.
Nogle dage vil hun simpelthen være så træt at hun falder om på sofaen eller måske gulvet når I kommer hjem fra institutionen, og sådan må det være. I må så vække hende, så hun ikke får lov til at sove for længe - en time kan være okay, men stille og roligt kan I forsøge at skære tiden yderligere ned. Det har betydning i forhold til hvornår hun så kan puttes om aftenen og dette har igen betydning for træt hun er om dagen...
Nogle gange kan det være nødvendigt at give hende en god portion mad og lade hende springe aftensmaden over og så putte hende i seng tidligt, så hun f.eks. sover allerede kl. 18.30.
Generelt er mad med til også at give lidt energi, stabilisere blodsukkeret lidt osv. og derfor kan det være en rigtig god idé at starte med at give hende noget at spise, når I kommer hjem fra institutionen. Hun og lillebror kan sidde ved bordet og spise sammen og på den måde vil I måske nogle gange hun kunne holde hende gående og så putte hende tidligt.
Andre gange må det bare gå som det går og det lyder helt rigtigt det I gør. Det er en overgang og det tager tid, hvor I må være fleksible og gøre det I tænker passer bedst ind i jeres hverdag, så I alle har det godt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske