Svar: Appetitspring og Allomin med rismel
7. august 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Majken
Hjerteligt tillykke med den lille dreng og hvor er det flot at du kunne holde på ham så længe og hvor er det dejligt at han har haft det så godt, har kunne undvære c-pap osv. Der er heller ikke tvivl om at han får hvad han skal have at spise, men den vægtøgning han har haft - og en rigtig flot vægt på terminsdag:o)
Det er korrekt at tommelfingerregel lyder at små børn skal have ca 1/6 af deres vægt i døgnet fordelt på mindst 6 måltider, når det er sagt, så er det dog også sådan at børn skal have lov til at selvregulere også når de får flaske.
I øjeblikket er det rigtig varmt og hvis jeres dreng blev ammet, så ville han nogle gange melde sig efter kun 1½ time for at die kortvarigt og her få slukket tørsten. 1½ time efter igen ville han så tage et hovemåltid ved brystet. Børn som får flaske spiser anderledes end dette, men skal stadig have lov til en gang imellem bare at få en lille tår, fordi de er tørstige. Det kan være her at jeres dreng drikker 50ml.
Det I skal se på er derfor hans samlede indtag over et døgn og også her skal I give plads til lidt fleksibilitet. Nogle dage vil han spise mere, andre dage mindre. Der er visse fordele ved at give flaske, men der er også ulemper. Man kan diskutere om det er en fordel eller en ulempe at man ved præcist hvor meget barnet har fået. Hvis man ammer, så ved man af gode grunde ikke dette og barnet og kroppen regulerer selv, men I ved det og det gør jer urolige, når I oplever store udsving.
Det påvirker jer især meget fordi I også har været indlagt og fordi det, når man får en lille for tidlig født dreng, er noget man er meget opmærksom på. Børn som fødes før tid bliver jo mere eller mindre proppet med mad lige fra de kommer ud og hvert gram tæller på vægten.
Selvom jeres dreng er født før tid og af den grund kan have behov for lidt mere ro omkring sig osv. så er I hjemme nu og han har nået en alder, hvor det er utroligt vigtigt at I ser på hvordan han har det. Tisser han som han skal, har han gode våde bleer, er der gang i maven (ellers skal han øges i laktulose), er urinen klar, er han vågen, har lyst til at pludre og kigger sig lidt omkring, virker han til at have lidt overskud osv.
Han behøver efter min mening ikke spiser hver 2-3 time mere, det er helt okay hvis han spiser med længere intervaller, men det er naturligvis bedre at han spiser hyppigt om dagen end om natten. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde lidt gang i ham i dagtimerne. Når han viser tegn til at ville sove en lang lur, så begynd at rumstere lidt omkring ham, pil lidt ved ham, tag ham op, skift ham osv. så han vågner op til dåd og giv ham så mad, lad ham være vågen i et par timer, hvis han kan klare det og put ham så igen.
Hvis han skal sove 4-5 timer i stræk, så vil det være rigtig dejligt at han gør det mellem kl. 24 og 04/05. Derfor vil det også være en god idé at I forsøger at fylde ham lidt ekstra med hyppige måltider om aftenen, så han får en flaske igen inden I går seng f.eks. kl. 23 også selvom han har spist kl. 20 sidst.
I forhold til hans forstoppelse, så synes jeg ikke lige umiddelbart at I skal skifte til en mere mættende erstatning, men beholde Nan1 eller også forsøge med Nan H.A. da den proteiner er specielt spaltet og netop anbefales til børn med tendens til forstoppelse. Laktulosen skal han fortsat have.
I skal regne med at han har behov for at sove ca 3-4 gange dagligt, han vågner tidlig morgen, får en flaske og sover igen, så skal han have formiddagslur, lur over middag, sen eftermiddagslur og nogle gange også en powernap først på aftenen. Det er meget normalt at lurene i denne periode ikke er så lange, men at der er lidt flere af dem.
Hvis I oplever at han kan være meget vågen og har svært ved at overgive sig til søvnen om dagen, så prøv at gå ud fra 3 lure (formiddag, til middag og eftermiddag) og sig til dig selv at han ikke skal være vågen i meget mere end 2 timer af gangen, så skal han atter have en flaske og puttes til ro.
Jeg er slet ikke i tvivl om at du forstår at læse din dreng rigtig fint, men lige nu er han igang med også selv at finde ud af hvad det vil sige at være mæt/sulten, at være vågen og være træt og det tager tid også for ham at finde ud af disse ting. Det lyder som om du gør tingene rigtig godt, så begynd du at kigge på ham og se om ikke han virker tli at trives og få hvad han har behov for af mælk:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat også med undersøgelserne på OUH:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske