Svar: Ændring af søvnvaner samtidig med dagplejestart
7. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Jette
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at slå flere fluer med et smæk og udnytte at der naturligt skal indføres en ny rutine i hverdagen, samtidig med at du skruer amningen ned og så har ferie til at gøre det.
Jeg ved godt at det kan virke som meget på en gang, men når du bruger principperne fra Sov igennem uden gråd, så er det jo på en kærlig og human måde din datter skal vænnes fra natamning og det er jo ikke sådan at du skal stoppe amning helt.
Jeg forestiller mig f.eks. at en dag kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i sengen, dejligt at blive ammet hen på morgenstunden, en god måde at starte dagen på
Morgen kl. 8: Havregrød, evt. med lidt frugtmos. Det kan hun få hjemme inden I tager af sted eller du kan aftale med dagplejer at hun får morgenmaden der. Hvad der nu passer bedst ind i jeres rytme
Puttes til formiddagslur 9-9.30 og sover her en lille times tid. Må meget gerne få lidt frugt først, f.eks. lidt banan eller lignende, hvis børnene får formiddagsfrugt i dagplejen, så er det rigtig fint.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med forskellige kød og fisk. Vand af kop, når hun bliver omkring 8 måneder begynder hun jo med lidt rugbrødshapsere ved siden af mosen.
Puttes herefter til middagslur, sover måske 1½-2 timer.
Eftermiddag 15-15.30: (Ammes hvis du er der) og ellers kan dagplejer give hende en flaske her. I takt med at hun bliver ældre vil hun kunne få lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen i stedet for sammen med de andre børn. Derudover tilbydes hun lidt frugt, banan og anden frisk frugt eller mos og powernapper en ½ times tid. Altså lidt før hun måske plejer...
Aften 18.00: Grøntsagsmos og mere og mere familiemad. Giv hende gerne indmaden af en frikadelle i mosen, lidt laks lavet i ovn osv. Vand af kop
Puttes til natten 19.30-20.00 med en flaske vælling eller med amning. Vælling ved jeg I har forsøgt jer med tidligere, derfor dette forslag. I må forsøge jer lidt frem.
Sen aften 23: Amning og så kan hun godt klare sig natten igennem uden brystet og hvis hun har behov for bryst, så prøv principperne fra bogen om at trække vorten ud og ikke lade hende mætte sig.
Det skal nok gå alt sammen, rigtig meget held og lykke med det hele. Ikke grund til at vente i jeres tilfælde, bare gå igang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske