Svar: Kun mor der kan bruges
7. august 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Jeg kan godt forstå at man som far nemt kommer til at føle sig uden for en gang imellem. Det er dog ofte sådan i den første tid, hvor mor naturligt på grund af amning og barselsorlov er den person barnet er mest sammen med. Jeres datter føler sig således mest tryg ved at det er mor der gør tingene, og det betyder ikke at far ikke kan gøre det ligeså godt, men børn føler sig mest trygge når noget er genkendeligt.
Det kan derfor hjælpe far, hvis han forsøger at gøre tingene nogen lunde som mor plejer. Netop det med at blive puttet er en meget rituel ting, som børn i lange perioder kan have det bedre med at den ene gør eller I deles om, så her kan det være svært at lade far overtage helt. At pusle hende, vil far dog måske nok kunne få lov til, så skal mor bare ikke deltage i det, men tro på at far kan gøre det ligeså godt. Og så skal det naturligvis være der, hvor lillepigen har spist lidt hos mor og lige skal skiftes inden hun skal have mælk igen.
Det lyder også som en rigtig god idé at lade far gå til babysvømning og have denne tid sammen med jeres datter og jeg tænker at det vil være fint at lade de to have dette sammen. Her behøver mor ikke deltage, men overlad du trygt lillepigen til far i de par timer. Det I skal være opmærksomme på her er, at hun sandsynligvis er sulten, når hun kommer op af badet og at far så skal kunne give hende noget at spise eller drikke.
I det hele taget er maden jo en af de ting, hvor far også kan deltage. Far kan af gode grunde ikke amme, men han kan sagtens give både skemad og flaske og med den alder jeres datter har nu, så vil det jo efterhånden blive aktuelt at få noget andet end bryst. Her må far så have lov til at komme på banen og nogle gange er far faktisk bedre til at få barnet til at spise end mor er...:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske