Svar: Mit barn vil ikke sove - 4 år
7. august 2007
Alder:
4 år
Kære mor
Der er ingen tvivl om at du elsker din datter højere end noget andet, naturligvis gør du det. Og derfor skal I også have hjælp og en helt anden slags hjælp end jeg kan give dig her. Det er godt du skriver til mig, men du har brug for noget andet end en brevkasse.
Det er sådan at der i kommunen hvor du bor findes en PPR-afdeling, hvor der er tilknyttet forskellige fagpersoner. Det ved du sikkert godt og har måske allerede haft kontakt til nogen af disse. Du kan altid ringe til kommunen og bede om at komme til at tale med f.eks. en børnepsykolog.
Og nu skal du ikke gå helt i koma fordi jeg nævner det, men de ting din datter har oplevet skal hun have hjælp til at komme igennem, det fylder rigtig meget i hende og hun har brug for nogen der kan hjælpe hende med at bearbejde de oplevelser hun har haft. Det er en psykolog rigtig god til, og en børnepsykolog er speciel uddannet til at tale med børn og finde ud af hvad der rører sig i dem.
Nogle gange har børn svært ved at sætte ord på, hvad de tænker og hvad de føler og når børn mangler ord, så giver det sig ofte udtryk i frustration, vrede, de slår og bliver fysiske i stedet og når børn ikke har det godt, så ser man det faktisk tit når de skal sove.
Der er for mig at se ingen tvivl om at de ting din datter og du har oplevet har betydning for hendes måde at falde i søvn på og hun har brug for hjælp.
Du har dog også brug for hjælp og det du har brug for hjælp til er hvordan du skal tackle situationen, når din datter f.eks. går ud af sengen fordi hun skal tisse igen og igen og igen. Du har brug for at nogen fortæller dig om du skal lade hende gøre det, om du skal indføre faste toilettider, om du skal kræve at hun bliver liggende og samtidig også hvordan du skal reagere når hun bliver vred, sparker ud efter dig eller ting, når hun er ked af det osv.
Og hvordan du skal reagere afhænger helt af din datter og hvad psykologen finder ud af. I mange kommuner er der også ansat familievejledere som også vil kunne vejlede dig og som vil kunne besøge jer og hjemme hos dig, finde ud af hvad der er bedst at gøre.
Hvis du ikke vil ringe til PPR så synes jeg du skal henvende dig til jeres læge. Ring til lægen og bed om en samtale, så der bliver sat tid nok af til det. Du skal nok ikke tage din datter med i første omgang, men få en tid alene og fortæl så lægen hvad du har fortalt mig. Du kan evt. tage det brev med du har sendt til mig, så lægen kan se hvad det drejer sig om.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det hele og sender dig et stort knus, du må meget gerne give mig en tilbagemelding om hvordan det går jer videre frem:o) Pas godt på hinanden begge to.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske