Svar: Mad plan - 7 mdr.
7. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Jeg kan godt se at du ammer meget, men det lyder dog også som om at Emil gerne vil have anden mad og at du nu begynder også at overveje lidt rugbrødshapsere er helt fint.
Børn der er blevet ammet meget er som regel meget gode til at tygge og nogle børn vil fint kunne spise lidt små rugbrødshapsere når de er 7½ måned, andre skal være lidt ældre, så det må komme an på en prøve. Det vil være en rigtig god idé at du supplerer med lidt grøntsagsmos ved siden af rugbrødshapserne og giver vand af kop.
Derudover vil jeg foreslå dig at ændre lidt på tilbudet af mad i løbet af dagen, så du giver lidt mere grød og mos og mindre A38. Jeg tænker at lidt mere mættende mad i løbet af dagen vil være godt i forhold til at kunne undvære amningen lidt mere og det vil være rigtig dejligt, hvis du kunne begynde at skrue lidt ned for natamningerne - I har begge behov for sammenhængende søvn:o)
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06-07: Amning
Morgen 8-9: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Prøve at sidde med lidt brødskorper og lignende i hånden, evt. give lidt bolle med smør og ost, som du allerede gør.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover en times tid. Tilbydes vand at drikke når han vågner.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med lidt forskelligt kød og fisk, forsøge med lidt små rugbrødshapsere ved siden af med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15-16: Grød med frugtmos eller lidt A38, hvis du synes dette er bedre, vand af kop
16.30 ammes
Aften 18: Grøntsagsmos med forskellig kød og fisk, du må meget gerne give noget af den mad du selv spiser, det kan være lidt pasta og kødsovs, kartoffelmos og millionbøf og lignende. Han skal have mad der smager af noget og udgangspunktet er nu din mad. Mos det og blend det, så det passer i konsistensen og forsøg så også med lidt i stykker, som han selv kan sidde med. Evt. lidt frugtmos til desser + vand af kop
Puttes til natten kl. ca 20. med amning
Sen aften 23: Ammes igen
Med hensyn til at vende Emil fra brystet, når han skal sove, så synes jeg at det er helt fint at du ammer ham i søvn med den alder han har. Især om aftenen er det rigtig dejligt for ham at falde i søvn på denne måde.
I løbet af dagen kan du dog godt forsøge en gang imellem at amme ham og så putte ham i barnevognen, når han skal sove. Lad ham sidde op og kigge ud, se på verden imens I går og når han så er træt, så lægger du ham ned og på den måde lærer han stille og roligt at lægge sig til at sove uden at have brystet i munden.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske