Brev:
Morsyg, søvn om dagen og selvstændig gang
8. august 2007
Alder:
13 mdr.
Morsyg, søvn om dagen og selvstændig gang
Hej Helen
Først... det går godt med at spise igen :-)
Så er der bare lige nogle nye spørgsmål...
For 3 uger siden tog hun så hendes første rigtige målrettede skridt, sådan rigtigt fra sofabord til mor. Og de sidste dage har det taget mere fart og hun er blevet mere modig og går vel ca. 1 m uden støtte, dog stadig under opsyn (hvis vi da ser at hun prøver). Bare sådan af rent nysgerrighed, hvor længe mon det varer inden hun vælger gang frem for kravlen? Jeg synes ikke hun skal paces frem, men vil jo gerne støtte hende.
I takt med at hun er begynd at gå, går det rigtig dårligt med at sove om dagen.... Vi har jo tidligere snakket om det måske var tiden til at kun få en lur. Og de sidste dage (fordi vi har ferie og kan prøve, og ikke vuggestuen) har vi virkelig forsøgt at ubnderholde og trække tiden, så går hun bare omkuld kl. ca 11.45 (er stået op 6.30). Men så sover hun kun 1½ time.... yderst sjældent længere, og så er der lang tid til aftensmaden, og det er helt umuligt at få hende til at sove et powernap senere.
Hvis vi forsøget at putte hende tidligere når hun viser de første træthedstegn (vel ca. 10.30) så kan vi bruge 1½ time på at lægge hende ned eller gå i søvn uden held.
Hvor meget søvn har en på 13 måneder brug for, og hvordan mon vi kan få hende til at sove lidt længere lur midt på dagen?
Og så er hun simpelthen (også endnu mere i takt med at gå) så frygtelig morsyg... jeg forsøger at tage hende med og deltage (såvidt muligt) eller fortælle at nu går jeg lige ud efter vand, men straks jeg bare gør tilløb til at rejse mig starter symfonien.... (hun lyder virkelig nogle gange bange fordi jeg går, andre gange bare pjevset) og far kan godt pakke sammen og holde fingrene væk. Vi prøver at holde fast i det, og far klarer vist bedre gråden end mor.
Hvordan takler vi det, og hvad kan vi gøre for at afhjælpe hendes angst for at vi går?
Med venlig hilsen T.