Svar: Morsyg, søvn om dagen og selvstændig gang
8. august 2007
Alder:
13 mdr.
Kære T.
Dejligt at høre at det går bedre med maden, sådan er det jo lidt op og ned med de små størrelser.
Det lyder også som om at jeres datter er kommet rigtig godt igang med at gå og selvom hun er modig, så varer det lidt endnu inden hun helt tør bevæge sig ud på egen hånd. Det går dog flot den rigtige vej og det skal nok komme stille og roligt, hvor lang tid der præcist går, tør jeg ikke sige:o)
Tag hende med ud på græs, hvor hun ikke slår sig så meget hvis hun falder og prøv at motivere hende til at gå lidt imellem jer der. Her er verden større endnu og stille og roligt skal hun nok få mod til sig. Hold hende om livet, slip hende, lad hende gå selv lidt og far fanger hende.
Med hensyn til morsyge, så hører dette udviklingen til og netop legen med at gå fra den ene til den anden er god i den forbindelse. Leg også gemmeleg med hende, hvor I sammen skal finde den anden og hvor gensynsglæden er stor.
Snak med hende, berolige hende med at "mor kommer igen", vær glad og sig hej, når du er tilbage og gør som du gør - fortæl at du lige går ud med skraldespanden, ud på toilettet osv. så hun stille og roligt lærer hvad det betyder at du lige går et øjeblik og at det ikke er det samme som at du forsvinder i timer. Skal du være væk i længere tid, så sig ordentligt farvel, ikke noget med at smutte ubemærket ud af døren, så du pludselig er væk - det forstår hun slet ikke.
Med hensyn til søvn og en lur dagligt, så er det rigtig svært med den overgang og I må give det tid. Det er fint nok at hun sover 11.30-12 og hvis hun ender med at falde omkuld om eftermiddagen og så kommer senere i seng en dag, så må I håbe på at hun så sover det lidt længere og derfor bedre vil kunne holde sig gående dagen efter...
Et barn på et år sover 1-2 gange dagligt i gennemsnit og ofte ialt ca 13-14 timer i døgnet. Det vil oftest være f.eks. 2½ time midt på dagen og 11 timer om natten - nogen fordeler det lidt anderledes, nogen sover mere og andre lidt mindre, men det er gennemsnitligt sådan.
Håber at det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske