Svar: Vuggestuestart og reaktioner
8. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære M
Der er ingen tvivl om at det er en stor omvæltning at starte i institution. Jeg har hørt at der for nylig har været lavet en undersøgelse i USA, hvor man havde taget blodprøver af en række børn før, under og efter de startede i pasning ude og det viste sig at deres stresshormon var betydeligt forhøjet i flere måneder.
Derfor er det rigtig godt at I har haft mulighed for en rolig indkøring, hvor I har haft tid til at være der lidt sammen med jeres dreng og stille og roligt få ham vænnet til det.
Det ses hyppigt at børn drømmer meget og har en urolig søvn, det kan godt virke som mareridt, som du også har bemærket og det handler om at dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme. Så at han oplever at du går fra ham, at børnene tager hans legetøj osv. det bliver der drømt om ligeså vel som han også drømmer om det han oplever som noget godt, dejligt og sjovt.
Det bedste du kan gøre er at være der for ham og give ham ekstra tryghed og omsorg i øjeblikket. Han har rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed, så når I er sammen, så prøv at nus lidt ekstra og vær hos ham, når han skal sove.
Det er svært i den periode, hvor han bliver så træt og overstimuleret af alle de indtryk han får at han slet ikke kan finde roen og det er svært med amningen som nærmest speeder ham og ikke gør ham rolig. Men det er en periode og det ændrer sig stille og roligt igen.
Måske vil det være godt at han begyndte kun at sove en gang dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder at kunne nøjes med en lidt længere middagslur og det kan jo godt være at det er det I også skal arbejde lidt på. Hvis han står op kl 04.30 så kan han naturligvis ikke holde sig vågne til middag, men måske det ville kunne lade sig gøre at få ham til at sove videre om morgenen igen, evt. ved at lade ham være og han opdagede at I blev liggende og sov eller ved at give ham en banan og lidt mælk og så regne med at han sover igen... Amning om morgenen er dog umiddelbart at foretrække og hvis du kan ligge ned og amme, tror du så ikke der er mulighed for at han falder lidt hen igen og I kan sove lidt længere. Det er jo lidt et skråplan at skulle stå op om natten...
Med hensyn til særligt sensitive børn og litteratur, så tror jeg desværre ikke der findes særlig meget omkring det. Du kan dog prøve at søge på emner som "high need babies" og "følsomme og signalstærke børn". Der findes nok mest litteratur på engelsk.
Jeg tænker at jeres dreng i løbet af de næste uger vil få det bedre både i institutionen og om natten. I skal dog være forberedt på at der omkring 18 måneders alderen atter kan komme en periode, hvor han får mareridtlignende episoder om natten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske