Svar: Problemer med skemad - intet virker
8. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Ud fra din datters udvikling, vægt osv. så lyder det som om hun har det godt og ikke som om hun mangler noget. Derfor tænker jeg at du umiddelbart skal tage det helt roligt og stille og roligt forsøge at tilbyde hende mere og mere af jeres mad.
Det er meget normalt at børn omkring 6 måneders alderen pludselig kører lidt træt i maden og derfor er det ofte en rigtig god idé at tilbyde så meget forskelligt som muligt, så barnet får nye smagsvariationer hele tiden. Da jeres datter er rigtig glad for hirsegrøden, så bibeholde denne om formiddagen og så har hun startet dagen på en god måde. I løbet af dagen skal hun så tilbydes mere af den mad I andre spiser og det er en god idé at I sidder sammen ved bordet.
Nogle børn har utroligt travle med verden omkring sig, netop i 6 måneders alderen og har svært ved at koncentrere sig om at spise. Derfor kan det nogle gange være en rigtig god idé at starte med at give hende mad og så tilbyde hende noget hun selv kan sidde med i hånden efterfølgende.
Sæt dig foran hende, så I har god øjenkontakt og hold tallerkenen med hendes mad i den ene hånd og skeen i den anden. Brug din mimik og dine lyde "ammm, hvor smager det godt, dejlig mad", åbne munden, lad hende spejle sig i dig, ind med maden "amm, mam, mam", ny ske ind osv. I en fast rytme, hvor du hele tiden hjælper hende med at holde fokus. Når hun ikke længere kan koncentrere sig, så giv hende en pause hvor hun så drikker lidt vand, fang så hendes opmærksomhed igen og start forfra: åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke...
Når hun har spist lidt grød og mos, så sætter du hende ind til bordet, hvor I andre også skal spise og så spiser I sammen. Jeg vil foreslå dig at lave nogle ristede rugbrødsstænger i ovnen. Køb et mørkt rugbrød uden kerner og skær nogle gode tykke stænger, som du så rister i ovnen, så de bliver dejligt sprøde. Hun må meget gerne sidde med sådan en og øve sig i at have noget i hånden, som smager og som hun kan opbløde med lidt spyt. Giv hende også meget gerne andre brødskorper, et stykker agurk og lignende at sidde med. Viser hun interesse for maden på jeres tallerken, så lad hende smage.
Hun skal have mad som smager af noget, så giv hende gerne lidt sovs på maden og brug almindelige krydderier. Hvis du har lavet lidt pastasovs eller millionbøf, hvor kødet ikke er hårdt svitset men har stået og simret i sovs, så må du meget gerne give hende dette.
Kom også lidt variation på hendes hirsegrød, så hun for forskellige typer frugtmos på og dermed også smagsvariation her. Planen for dagen ser i øvrigt fin ud og det ser ud som om hun er dækket fint ind.
Du skal også være opmærksom på at det kan være tænder som gør at hun vægrer sig mod maden i øjeblikket.
Så mit råd til dig er altså at du tager det stille og roligt, det lyder ikke som om hun manger noget. Når du giver hende mad, så prøve at placere dig foran hende, så I har øjenkontakt og hold hendes opmærksomhed. Giv maden i en fast rytme, så hun hjælpes til at holde koncentrationen. Giv hende vand at drikke og når hun viser tegn til ikke at ville have mere, så er det helt okay. Giv hende så brødskorper og lignende som hun kan sidde med i hånden og øve sig lidt på. Og tilsidst forsøge med jeres mad, som smager af lidt mere.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske