Brev:
Vågner hyppigt om natten
8. august 2007
Alder:
4 mdr.
Vågner hyppigt om natten
Kære Helen
Min søn er lige blevet 4 mdr og er en stor dreng som vejede 9 kg, da han var 3,5 mdr (vejede ved fødslen 3600). Jeg ammede ham fuldt ud indtil han var 3,5 mdr og herefter begyndte jeg i samråd med min sundhedsplejerske at give ham skemad, da han var begyndt at spise hver 2. time om natten og var utilfreds ved brystet.
Det var ikke appetitspring, for det havde han da han var 11 uger. Det har helt klart hjulpet på amningen, at han får grød, han er nu tilfreds når han ammes og han skal ikke spise så hyppigt om natten mere. Men han vågner alligevel ca. 1 gang i timen om natten og "pylrer" lidt, får så sutten igen og falder i søvn igen, men vågner så igen ca. 1 time efter. Jeg skal ofte have ham op i mine arme inden han sover videre.
Hans døgnrytme ser ca. sådan her ud:
Vågner mellem kl. 6-7
Ammes kl. 7.30
Formiddagslur kl. 8.30-10.30
1/2 dl grød m. frugtmos + efterfølgende amning kl. 11
Middagslur kl. 12-14
Ammes kl. 14
Eftermiddagslur kl. 16-17
1/2 dl grøntsagsmos + efterfølgende amning kl. 17.30
Vælling el. MME i flaske kl. 20.00 - puttes i seng
Ammes kl. 01 el. 02
Ammes kl. 04
Han vil meget gerne have skemad og har mindst 2 afføringer dgl. Han spiser ikke meget af brystet efter skemåltiderne, "leger" lidt med brystet, men får nok slukket tørsten. Inden han blev 3,5 mdr og kun blev ammet var han begyndt at sove fra kl. 20-03 og igen til kl. 06 uden at vågne i mellemtiden. Det er efterhånden lidt hårdt, at han vågner så ofte om natten, da vi også har en ældre dreng som der jo også skal være ressourcer til....! Hvorfor tror du at han vågner så hyppigt og skal jeg lave om i hans døgnrytme/mad?
Med venlig hilsen
AH