Svar: Vågner hyppigt om natten
8. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære AH
Den plan du sender lyder rigtig fint og det lyder som om din dreng ernæringsmæssigt er dækket rigtig godt ind.
At han vågner om natten hænger måske sammen med at han drømmer og derfor sover uroligt. Børn kan godt i drømme klynke, lave smaskelyde som om de er sultne osv. og gør det altså imens de sover. Det er derfor ikke alle lyde du behøver reagere på, men i stedet måske prøve at se om han kan sove videre, bare med en hånd på brystkassen, uden sut hver time og uden altid at skulle op i arm.
Han er som du skriver også en stor dreng og jeg tænker at han måske ligger lidt uroligt, fordi han også har en motorisk uro i kroppen. Hvis han er begyndt at vende og dreje sig lidt omkring, så forsøger han måske også dette om natten, igen imens han sover, og får sig så lagt i en stilling som han endnu ikke mestrer at komme væk fra og derfor vågner han op og har brug for at du hjælper ham med et stillingsskift.
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, men jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre ved det, andet end at du forsøger at se om han selv kan komme videre i søvnen uden din hjælp.
Med hensyn til amning og indtag om natten, så kan du prøve om det vil have effekt at du lægger ham til brystet inden du selv går i seng, f.eks. kl. 23, så han ikke behøver vågne igen og blive ammet allerede kl. 01, men så du får lidt sammenhængende søvn der, hvor du lige er faldet godt i søvn. Du skal naturligvis også sikre dig at han drikker hvad han skal ved brystet i løbet af dagen og der prøve at holde ham lidt til ilden, så du er sikker på at han ikke vågner om natten fordi han reelt er tørstig. Det er jo meget varmt i øjeblikket.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske