Brev:
Mad og ferie uden mor og far
8. august 2007
Alder:
12 mdr.
Mad og ferie uden mor og far
Kære Helen!
Jeg har en del spørgsmål vedr. vores dejlige William på 1 år.
William vejer ca. 13 kg (vejede 4,5 ved fødselen) Han er aktiv og glad og vil gerne snart gå. Han sover om dagen 1 1/2 time om formiddagen og 45 min/1 time om eftermiddagen. Han bliver lagt ca. kl 20 og sover frem til ml 6-7 næste morgen. Han er en god "natte-sover" og vågner stort set aldrig i løbet af natten. Dog med undtagelse af de sidste 2 ugers tid hvor han vågner ofte, men jeg har læst mig frem til at det er meget normalt eftersom han kommer mere og mere rundt på egen hånd og snart kan gå. Så det har jeg ikke mine store bekymringer om.
Mælk: Jeg ammede ham til han var 6 mdr. og derefter fik han mme med efterhånden nedtrapning, og har de sidste ca. 2 måneder fået 150/200 ml. morgen og aften, dvs. lidt at sove på og lidt at vågne på. Jeg er klar over at dette skal ophøre grundet hans alder, og jeg tror nu heller ikke det bliver det store problem eftersom han selv siger fra, og skubber flasken væk før den er tom eller delvis tom. Men... alm. sødmælk vil han overhovedet ikke drikke af kop, han spytter det ud og nægter. Vand af kop er der ingen prolemer med.
Hvad gør jeg for at sikre at han får det mælk/kalk han skal have i hans alder? er der noget særligt tilskud jeg skal give ham? Han får naturligvis 1 vitaminpille dagligt, men udover det?
Mad: William har de sidste 3 uger ikke vist den store interesse for frokost og aftensmad. Morgengrøden er ok spist, men det kræver lidt arbejde og "fjernelse fra fokus" dvs. sidde med bog foran sig eller andet spændene. Frokost og aftensmad er et hyr; han vender hovedet væk, bliver irreteret og nægter at spise det.
Jeg har i starten ikke kompenseret med andet mad da jeg mente lidt at det var noget pjat. Men efterhånden er jeg selvfølgelig blevet nervøs for om han nu får det han skal, og har derfor prøvet med 2-3 forskellige retter, inkl frugt, brød osv. Ligemeget hjælper det,- han nægter! Er det mon fordi han får mad for tidligt/sent (frokost kort tid efter hans formiddags-lur, og aftensmad ca. kl 18:00, eftersom han sover sen lur til 16:30)
I løbet af dagen som mellemmåltider får han lidt banan, pære, nektariner, vandmelon, brød og alt dette spiser han for det meste. Men hvad med "de store måltider" hvad stiller jeg op når han ikke vil spise dem? Før i tiden var der ingen problemer,- han eeeeelskede mad og proppede det i sig. Det skal nævnes at han i alle måneder ved alle sine måltider selv har siddet med ske/gaffel og tallerken samtidig med at jeg mader ham,- dette for at han "selv er med"
Ferie uden Mor og Far: Til September skal min mand og jeg på 6 dages ferie uden William (gisp!) og han skal i den periode passes hos min Moster og Onkel som han er meget meget tryg ved, og som han ofte bliver passet hos inkl. overnatninger (dette siden han var 4 mdr. gammel) Der har aldrig været problemer med dette: Han har stort set sit eget værelse hos dem, og er altid glad og tilfreds.
Min Moster og Onkel glæder sig meget til at skulle have ham i den periode, men jeg ved ikke helt hvordan vi griber adskillelsen ad: skal vi ringe hjem hver dag så han hører vores stemmer, eller skal vi helt "holde os væk"? Ville det være en ide at tage hans egen seng med ind til dem? (normalt sover han i en weekend-seng hos dem) og ville det være en ide at han har nogle stykker tøj med Mors og Fars duft? Hvordan griber vi hjemkomsten ad? Jeg er klar over at der nok kommer en reaktion fra William, og hvordan griber vi det bedst an?
Kære Helen, det var en hel bunke spørgsmål for denne gang. Jeg ser frem til at høre fra dig,- dine svar er altid så gode og meget meget givende. På forhånd mange tak for hjælpen!
Mange venlige hilsener
Rikke