Svar: Mad og ferie uden mor og far
8. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at William er en rigtig dejligt dreng, som stortrives og som er igang med en helt normal og sund udvikling.
Når børn bliver et år, så vokser de ikke så meget mere og de begynder at blive meget selektive omkring maden. Samtidig får de mere og mere selvstændighed og bevidsthed omkring maden og der er ingen tvivl om at William ved at det gør noget ved dig, når han lukker munden sammen eller skubber tallerkenen væk.
Derfor er det bedste du kan gøre at tage det hele så afslappet som muligt, ikke gøre for stort et nummer ud af det. Han lyder som sagt som en fin dreng og ikke som om han i øvrigt mangler noget og det er jo heller ikke sådan at han ikke spiser, han spiser bare kun lidt og er så begyndt at blive mere selektiv.
Det er fortsat vigtigt at tilbyde ham små hyppige måltider og det vil være en god idé at du til frokost tilbyder ham lidt rester fra aftensmaden og det vil også være godt at du som før aftensmad får givet ham lidt grøntsager. Børn er tit sulten omkring kl. 17, hvor vi begynder at tænke på aftensmad og det kan du fint udnytte ved at tilbyde ham lidt grønt der. Så behøver du ikke ikke fokusere så meget på hvad han så spiser ved aftenbordet.
En plan for mad passende til hans alder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød eller lignende, vand eller mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, lidt ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med tilbehør af kogte ærter, majs, gulerod. Rød peberfrugt, avokado og lignende. Ved siden af også lidt rester fra aftensmaden, det kan være lidt pasta eller lidt kød som kylling, frikadelle eller lignende. Vand af kop
Eftermiddag: En portion neutral yoghurt, A38 eller lignende med lidt frugtmos, friske bær, rugbrødsdrys mv. En ½ bolle med smør, ost, og lidt at vand af en kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, ærter, majs, gulerod, peberfrugt, agurk osv. Vand af kop
Aftensmad: Det samme som I andre spiser, og evt. slutte af med en portion frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en kop mælk, hvis han vil. Flasken er okay i en overgang.
Som du kan se indgår der en portion yoghurt eller lignende og det tæller også med i mælkeregnskabet, derudover tænker jeg at du nu kan forsøge med letmælk i stedet for sødmælk - børn kan nogle gange bedre lide dette. Den mælk der er ovenpå grød, gives som sovs osv. tæller også med.
Det vil også være okay at du en gang imellem laver ham en smoothie eller milkshake, hvor du f.eks. blender banan og mælk, så han på den måde får lidt lækker, som samtidig giver et vist mælkeindtag.
Hvis du oplever at han stort set ikke får mælk, så vil det være relevant at han tilbydes ekstra kalk, men prøv at tale med lægen om det.
Med hensyn til ferie uden mor og far, så er dette jo jeres valg og ikke Williams:o) Så selvom han er glad for din onkel og moster, så må I forvente at der kommer en vis reaktion og det vil f.eks. være meget naturligt at han virker afvisende, når I kommer hjem igen. Det kan godt være lidt hårdt og det skal du være forberedt på.
Med den alder William har vil han ikke kunne forstå hvor I er, han kender ikke klokken og dagene og kan ikke forholde sig til tiden. Man kan ikke forklare ham at mor og far kommer på søndag. Hvorvidt det vil hjælpe eller forvirre ham at høre jeres stemmer i telefonen må komme an på en prøve.
Det vil være en god idé at give ham et lille fotoalbum, med billeder af jer, ham, ting I laver sammen. Når han kigger på billerne så vil han måske bedre forstå at I stadig er der et eller andet sted og ikke har forladt ham. Det vil også være en udmærket idé med en af dine bluser eller andet at putte med som dufter af jer.
Hvorvidt han skal have sin seng med afhænger af hvor meget sengen betyder for ham. Hvis han er vant til at sove i gæstesengen og det normalt er helt uproblematisk, så kan han umiddelbart også det denne gang. I kan evt. tage hans madras med, da den nok er blødere at ligge på i længden og derfor rarere for ham - den dufter også af hjemmefra.
Det bedste I kan gøre når I kommer hjem er at vise ham at I er glade for at se ham og forsøge at være så naturlige som muligt. Og så forberede jer på at han måske vil afvise jer, at han ikke vil over til jer og ikke vil kæle og kramme lige med det samme.
Tak for dine pæne ord, jeg håber du er hjulpet lidt videre på vej. Rigtig god ferie, når I når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske