Svar: Søvn problemer - 11 mdr.
8. august 2007
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at det er vigtigt at tage udgangspunkt i den alder jeres dreng har nu. Det er klart at det spiller ind at han aldrig har lært at sove, så det skal han så lære nu, men du skal vide at du ikke har gjort noget forkert. Det er ikke meningen at børn skal græde sig i søvn og man kan ikke forvente bare at lægge sit barn på puden og så sover det. Så vær rolig omkring det.
Med den alder jeres dreng har nu, så vil han naturligt have brug for mere tryghed når han skal sove. Han begynder at få lidt fornemmelse for at verden er større end bare fire vægge og han har det stadig sådan at det er meget vigtigt for ham at se jer, for at vide at I er der.
Da han bliver så ulykkelig lige nu, så er der ingen idé i at gå fra ham og gå tilbage. Det er ikke det han har brug for, men I stedet at du sidder hos ham, betrygger ham i at du er der, kærtegner ham osv.
Prøv at give ham en banan og lidt lun mælk af en kop og prøv så at se om en godnathistorie måske er god. Du kan også give ham lidt massage, så han får en motorisk ro i kroppen og bedre kan slappe af og nyde at være i sin seng.
Prøv at være til stede i værelset, stil dig og ordne strygetøj eller lignende, så du arbejder med noget og er der uden at du sidder hos ham hele tiden. I stedet bruger du din stem "mor er lige her, læg dig ned, putte putte, nat nat" eller hvad du nu kan sige. Når han rejser sig, så hjælp ham en gang imellem med at blive lagt ned igen imens du gentager "læg dig ned, putte nu" så han lærer hvad dette betyder. Det at han begynder at forstå det og selv lægger sig ned er vigtigt i forhold til at blive i sin seng.
Så ro på om aftenen, få ham til at slappe af, vær til stede i værelset, så han ikke føler sig alene:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske