Svar: Mælk og vitaminer
8. august 2007
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn efter 12 måneders alderen tilbydes ca ½ liter mælk eller mælkeprodukt dagligt. Det vil som regel blive dækket ind ved 1-2 glas mælk og så en portion A38 eller lignende. Derudover tæller den mælk med som indgår i madlavningen, hældes på en portion grød osv.
Prøv at tilbyde ham letmælk i stedet for sødmælk af kop. Nogle børn kan bedre lidt dette og det er den form for mælk han skal have mellem 1-3 år.
Hvis børn slet ikke drikker mælk eller har mælkeallergi, så anbefaler man normalt at barnet tilbydes en kalktablet. Prøv at tale med lægen omkring dette.
Sundhedsstyrelsen skriver i øvrigt at vitaminpiller til børn oftest først kan give fra 1½ års alderen, da børn ikke er i stand til at tygge dem før. Det er ikke noget man skal give, men da børn ofte efter 1 års alderen bliver meget selektive og ikke spiser så meget som tidligere, så kan man altså supplere med lidt ekstra på den måde. Det er et skøn. Hvis du oplever at din dreng fortsat spiser rigtig godt og varieret, så er jeg enig med dig i at han ikke behøver vitaminpiller. Hvis man vælger at give vitaminpiller fra 1 års alderen, så husk at knække den over i 4 dele, så barnet ikke får den galt i halsen.
Håber du er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend - tænk at Jakob allerede er nåeet til sin første fødselsdag, tillykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske