Brev:
Gider ikke barnevognen
8. august 2007
Alder:
3 mdr.
Gider ikke barnevognen
Hej Helen
Tusind tak for alle dine gode råd og vejledning. Det hjælper os så meget!
Vores datter kom endelig ud af sin søvnkrise, den varede knap halvanden uge, og så ændrede hun sig helt. Falder nu i søvn i sin seng helt af sig selv med os ved sin side de fleste aftener, og vi er lykkelige for at den glade pige er vendt tilbage!
Nu til et spørgsmål af knap så alvorlig karakter, men som alligevel frustrerer mig.
Er det normalt at et barn ikke rigtig gider sin barnevogn?
Min datter har aldrig rigtig synes det var vældig skægt at ligge dernede og kigge. Når jeg lægger hende til at sove i løbet af dagen går jeg først tur med hende når jeg kan se hun træt, putter hende og så falder hun som regel hurtigt i søvn.
Men skal jeg et ærinde og må lægge hende i barnevognen, mens hun er frisk, så protesterer hun kraftigt og græder/skriger højt og ofte med tårer. Det gør mig ulykkelig, men jeg kan jo ikke gå med hende på armen hele tiden. Jeg gør flittigt brug af slynge og vikle, men jeg synes de er for varme at bruge her i højsommeren og det ville jo være det bedste, hvis hun kunne ligge i skyggen af kalechen og hygge sig i stedet.
Jeg har forsøgt at gøre vognen lidt spændende for hende - sat ting op i kalechen, lagt hende på maven stablet op med puder så hun kan se lidt ud, forsøgt at elevere hende en smule når hun ligger på ryggen osv. nogle gange duer det i 10 min. andre gange (og dette er som oftest) lykkes det slet ikke og jeg ender med hende på armen og en tung barnevogn at skubbe...og så ser man lidt skulende til de mødre der triller afsted med vågne og pludrende børn i deres vogn, hehe...
Er det en almindelig ting at nogle børn ikke vil barnevognen? Kan man i hendes alder begynde at opdrage lidt? Således at jeg ikke tager hende op med det samme hun begynder at skrige, men viser hende at hun er nødt til at ligge der? Jeg har bestemt ikke lyst til at presse hende og vil helst have en glad pige hele tiden, men hverdagen skal jo også fungere.
Råd fra familie og venner går meget på at hun må tage nogle skrigeture, mens man går, men hvor man taler til hende og nusser hende hele tiden(!) så hun ved at man er der for hende - hvorefter hun så vil finde ud af at det ikke nytter og acceptere at hun skal ligge dernede... men er denne efter min mening lidt hårde metode tilrådelig når hun er så lille. Jeg vil gerne gøre forsøget, men hun hvis jeg kan se et formål med det og at hun kan forstå hvad man forsøger at lære hende...
Mange hilsner og tak for alt.