Brev:
Ammeafvænning og stadig søvnproblemer.
8. august 2007
Alder:
12 mdr.
Ammeafvænning og stadig søvnproblemer.
Hej Helen
Ja, vi sover stadig ikke specielt godt om natten. Som jeg tidligere har skrevet til dig, har vi haft en del natteroderi med Emil.
Han er nu blevet 1 år, og vi vænnede ham i sidste uge, ved fælles hjælp, fra brystet. Far overtog ham om natten. Det var helt fantastisk at få lov at sove 7-8 timer i træk :-).
Vi har valgt at tilbyde ham vælling før sengetid og om natten, fordi han i forvejen sover meget let. Han får mellem 100 ml og 250-300 ml fordelt over to gange i løbet af aften og nat. Vællingen gør at han nu sover op 4-5 timer i et stræk.
Emil er fortsat meget ustabil i sit søvnmønster. Han bliver altid puttet kl 19.30, nogen gange er han 10 min om at falde i søvn, andre gange op til 1½ time. Nogle aftner vil han have vælling, andre vil han ikke.
Jeg har nu haft ham fire nætter siden ammeophør, ikke to nætter har været ens. Første nat kunne jeg nøjes med at give ham sutten, han skreg i ti minutter men faldt så i søvn, og sov resten af natten.
Anden nat sov han til 0.30, fik sutten, sov en halv time og var herefter vågen til kl 03. Jeg gav ham vand og vælling, og kæmpede så en brav kamp for at få ham til at ligge i sin seng. Tredie nat vågnede han kl 23 drak 150 ml vælling og sov til kl 04. Fik lidt vælling og sov til 7.45. Fjerde nat drak han ca 50 ml vælling til aften, sov til kl 24, fik 100 ml vælling og sov til kl 6. Her til aften har han drukket 150 ml.
Som du kan se er søvnmønsteret ikke blevet særligt meget bedre siden ammestop. Jeg tror, han har behov for mad om natten trods sin alder, da han af og til vågner med rumlende mave. Han har fra første færd accepteret flasken og jeg har kunnet putte ham under hele forløbet, uden større besvær. Jeg frygter desuden en timelang kamp, hvis vi kun tilbyder ham vand. Det magter jeg simpelthen ikke, da min søvnmangel jo er ret stor. Han spiser stadig godt om dagen, dvs 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider.
Jeg ved, at man generelt siger, at børn i den alder ernæringsmæssigt ikke har behov for mad om natten.
Hvor meget vælling må Emil få? Og er vores løsningsmodel helt hen i vejret?
Med venlig hilsen
Emils igen trætte mor.