Svar: Ammeafvænning og stadig søvnproblemer.
8. august 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Emils igen trætte mor
Jeg synes det lyder som om du har fuldstændig ret i at Emil er sulten om natten - det må han være, hvis han kan drikke op mod 300ml vælling.
Vællingen har jo den fordel at far kan komme på banen, så det ikke kun er mor og mors bryster der dur og det er vigtigt for jer, så du også kan få sovet lidt bare en gang imellem. Derfor synes jeg det er fint at I forsøger med en flaske her en overgang for at få lidt ro på.
Når det er sagt, så skal du dog også være sikker på at Emil får hvad han har behov for i løbet af dagen, så han ikke behøver efterspørge det om natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: 1 bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Rød peberfrugt, avokado og lignende. Tilbehør af aftensmaden fra igår - det kan være lidt kylling eller frikadelle, eller måske lidt pastaskruer. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk/A38 med lidt frugtmos, friskebær, rugbrødsdrys og lignende, ½ bolle med smør og igen ½ banan. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, agurk, gulerod, avokado, ærter, majs som til frokost, vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre også spiser, evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert, vand eller mælk af kop
Puttes til natten og flasken er okay. Stille og roligt tænker jeg dog at han kan overgå til en kop mælk og en banan, samt en godnathistorie.
Jeres løsningsmodel er ikke hen i vejret, som situationen er hos jer, men det er klart at han stille og roligt jo også skal vendes fra flaskerne igen. Lige nu skal I dog have lidt ro på i jeres lille familie. Emil må gerne få op til 400ml vælling. Det I skal være opmærksom på er at hans samlede mælkeindtag, dvs. vælling + A38 + mælk af kop og i maden samlet set ikke bliver mere end 500ml.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske