Brev:
Søvnproblemer - 11 mdr.
8. august 2007
Alder:
11 mdr.
Søvnproblemer  - 11 mdr.
Hej Helen
Vi skriver fordi vi har en ellers velfungerende søn, med søvnproblemer. Både med at falde i søvn af sig selv og med at vågne om natten. Han kan faktisk for tiden ikke falde i søvn af sig selv, selvom vi køre med ham i barnevogn eller i bil. Om aftenen må vi enten sidde med ham i armene og giver ham en flaske eller vugger ham i søvn. Det er aldrig lykkes os at få ham til at falde i søvn af sig selv i sin seng.
Jeg har fra starten været imod at han græd alene i sin seng. Ikke at han blev taget op med det samme, men når det blev for meget for mig. Senest vi prøvede at lægge ham til at sove i sin seng, varede det kl.23.00. Indtil nu har vi enten vugget ham i søvn, eller på det sidste siddet med ham i armene og givet ham en flaske, for det meste falder han så i søvn i vores arme.
Vi prøver at lægge ham inden han sover helt. Vi har ikke haft et decideret ritual, men vi bader ham, sidder lidt med ham og leger stille, og så får en flaske i vores arme. Hvis han ikke falder i søvn med flasken har vi et problem og må vugge ham i søvn. Han har endnu aldrig sovet igennem.
I de første måneder vågnede han med 2-3 timers mellemrum og fik bryst. For et par måneder siden kom vi ned på engang omkring kl.4-5. Han vågner stadig omkring kl.2, men her kan vi ”schyyy” ham til at sove med en sut for det meste. Derudover halvvågner han mange gange. På det seneste er det mig, der står op til ham indtil kl.4 når han vågner, men her er han så opsat på at få bryst at han ender hos moren. Her bliver han så ofte liggende indtil ved 7 tiden.
Vi overvejer nu at lade moren ligge i et andet rum, så det kun er faren der står op. Skal vi kæmpe en kamp for at undgå denne morgen/nat brystgivning og ikke tage ham over i vores seng? Et lige så stort problem er at han ikke kan sove i løbet af dagen. Før faldt han i søvn med en flaske omkring kl.11 og sov omkring 1 time. Nu skal vi virkelig kæmpe med ham. Nogen gange falder han først i søvn kl.14 også selvom vi prøver at vugge ham eller køre en tur med ham i barnevogn. I den sidste tid har han oftest kun sovet 1 gang i løbet af dagen.
Hans dag er som følger:
Får bryst omkring kl.7.
Morgenmad (grød) en time senere.
En flaske til at falde i søvn på omkring kl.11.00.
Frokost (rugbrød m.m.) kl.13-14.
Frugt/yoghurt om eftermiddagen.
Aftensmad (ofte et glas babymad pasta m.m.) kl.18.
Og endelig en flaske til at falde i søvn på omkring kl.21.
Han er lige startet indkøring i vuggestue og skal til at være der alene i næste uge. Vi har snakket med pædagogen om hans søvnproblemer og hun siger, at de bliver spændt fast og at hun vil gå ind til ham mange gange. Efter en uges tid plejer de at lære at falde i søvn. Altså at hun går indtil ham indtil han falder i søvn, formentlig efter at have grædt rigtigt meget. Det har han gjort indtil videre hjemme.
Jeg har det ikke godt med at vide, at han skal ligge fastspændt og græde i lang tid. Men måske er der ikke noget alternativ, og jeg skal måske være glad for, at vuggestuen gør det ”beskidte” arbejde for os. At være mere konsekvente end vi har været indtil videre.
Så spørgsmålene er:
Hvordan kan vi lære ham at falde i søvn? Skal vi være mere konsekvente med ikke at tage ham op og indføre et helt bestemt putningsritual?
Skal jeg acceptere at vuggestuen selvfølgelig ikke har personale ansat til at vugge hver enkelt barn i søvn? Nogle har den holdning at børn skal trøstes når de græder (her i blandt mig), men kan vi komme udenom gråd i vuggestuen og hjemme når han skal sove?