Svar: Hjemmeløbende
11. august 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Først tak for dine pæne og og den tiltro du har til mig:o)
Jeg har den holdning at jeg faktisk ikke mener det er børns behov at blive passet ude, det er et behov skabt af det samfund vi lever i. Det er efter min mening ikke børns behov at blive passet 8 nogle gange 10 timer hver dag, ikke at de nødvendigvis tager skade af det, men det gavner dem vel heller ikke...
Når vi vælger at få børn, så gør vi det af egoistiske grunde (det er dejligt at se sig selv reproduceret og skabe et barn sammen med en anden) og fordi vi gerne vil være sammen med vores børn. Vi har kun en chance og vi skal nyde dem imens chancen er der. Tiden går og man kan aldrig gøre det om igen. Årene hvor børnene er små og har glæde af at vi er hjemme sammen med dem er få, men årene hvor vi arbejder og bruger tid udenfor hjemmet er mange.
Jeg synes det er utroligt dejligt for jer alle fire at du har mulighed for at gå hjemme hos dine børn et år mere, det er simpelthen guld værd og det skal du benytte dig af.
Du har allerede gjort dig rigtig mange overvejelser omkring hvordan du kan aktivere din dreng, sørge for at han får udfordringer, legekammerater, sociale kontakter osv. i hverdagen og samtidig vil du kunne give din datter (som jo stadig også er lille) kortere dage i institution og fri en gang imellem og det vil hun også elske.
Sandsynligheden for at nogen vil takke dig for at fravælge tiden med børnene til fordel for din indsats på arbejdsmarkedet er lille, men takken for at vælge at være hjemme hos børnene er stor - det vil være så givende, du vil kunne opleve så meget med børnene og give dem en mor som er nærværende og tilstede på en helt anden måde og netop det er smadder vigtigt i småbørnsårene. Børnene kan vokse op med en følelse af at mor er til rådighed og at de altid kan komme til dig, hvis der er noget, hvis de har behov for hjælp. Og det får de i fulde drag fordi du vælger dem på den måde og fordi du har gjort dig de overvejelser du har.
Så jeg kan kun bifalde dit ønske om at gå hjemme endnu et år, nyd det rigtig meget. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske