Svar: Måltider - 17 mdr.
11. august 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Lykke
Dejligt at høre at du venter dig, det bliver dejligt for jer at få en lille en mere i huset og at opleve jeres datter blive storesøster:o)
Uro ved middagsbordet ser man tit hos børn omkring 1½ år. Hun vokser ikke så meget mere, er langt mere selektiv omkring madvaner end tidligere og har generelt lidt nedsat appetit. Samtidig har hun også en alder, hvor hun er meget bevidst om hvad det hun gør, kan gøre ved jer. Hun prøver også grænser, aflæser jeres reaktioner på forskellige ting og hun har brug for regler - hun skal lærer hvordan man opfører sig og forholder sig til andre mennesker.
I skal overveje hvad der er tale om hos jer. Du skriver at hun om morgenen spiser godt og sidder pænt ved bordet, og jeg tænker at det er fordi hun der er sulten. I løbet af dagen bliver hun måske forstyrret af andre ting, har travlt med at lege og mister hurtigt koncentrationen ved bordet, men selvom hun har en alder, hvor hun spiser småt, så er det fortsat meget vigtigt at hun spiser og så hellere lidt og tit.
Samtidig er der jo så også det med reglerne - den egentlige opdragelse, hvor jeg tænker at I godt må lære hende at man sidder ved bordet og spiser. Når jeg læser dit brev, så får jeg et billede af en pige som nogle gange pilker rundt om bordet og når hun så kommer forbi, så får hun lige en bid mad - udfra devisen om at hellere det end ingenting. Sådan fungerer det i nogle familier og det er helt op til jer, hvordan I gør, men hjemme hos mig er reglen sådan at man sidder ved bordet, når man spiser. Ligeså vel som der er regler om at man ikke behøver sidde ved bordet i timer selvom de voksne kan gøre det, man må gerne komme ned og lege, man skal bare lige have vasket eller tørret hænderne først.
I skal også være opmærksomme på det med at hun får ekstra opmærksomhed ved at gøre som hun gør. Hun er helt sikkert i centrum. Det kan jeg godt forstå, for din mave vokser også og det bliver sværere og sværere at sidde hos mor og putte og selvom hun ikke kan forstå hvad der sker, så kan hun godt fornemme at tingene ændrer sig hjemme hos jer. Du løfter hende måske ikke så meget som du plejer osv. og det reagerer hun naturligvis på.
I skal derfor sørge for at det er langt mere spændende, hyggeligt og rart at sidde ved bordet og spise end det er at rende rundt. Samtidig skal hun så have lov til at sidde der kortvarigt og komme ned og lege. Hvis hun kommer for at få mad i munden, så sig til hende at hun skal kravle op i stolen igen og så spiser I atter sammen.
Hun har jo en alder hvor det er svært at forklare hende særlig meget og derfor er det vigtigt at I tænker mere på at det skal føles godt at spise, at være sammen ved bordet, så hun atter begynder at foretrække dette.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske