Svar: Ingen afføring - 4 mdr.
12. august 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Du skal fortsat sørge for at din dreng får masser af væske både mælk og også vand til grøden, da væskemangel ofte er en af årsagerne til hård mave hos børn. Det er altså vigtigt at I ikke giver ham så store portioner at det tager pladsen op for mælk og vand.
Når det er sagt, så hjælper det også nogle gange at komme lidt frugtmos på grøden, du kan prøve med lidt æble eller pæremos eller måske lidt sveskemos. Så længe han ikke er ældre, så er det bedst med kogt og ikke frisk mos. Vær forsigtig med banan, da det kan virke forstoppende.
Når han i en alder af 5 måneder begynder med lidt grøntsagsmos, så vil det være godt til at holde maven lidt igang også og på den måde sker der også lidt ændringer her. Man siger normalt at når barnet begynder at indtage mere end 2 måltider skemad, så bør grød max udgøre de to måltider og resten bør være grøntsagsmos.
Det vil normalt være sådan at der går lidt længere imellem afføringerne i takt med at barnet spiser fastere og fastere mad, men det er samtidig meget vigtigt at holde maven igang og normalt bør et barn på jeres dreng alder ikke have mere end 3 højst 4 dage imellem sine afføringer. Afføringen skal også være blød og det må således ikke komme ud i små kugler.
Hvis I oplever at der går flere dage imellem jeres drengs afføringer og/eller at hans afføring virker hård, at han har ondt og græder når han skal af med det, så vil det være rigtig godt at give ham noget laktulose. Det er et afføringsmiddel som man køber på apoteket i håndkøb. Hvad I kan få tilsvarende ved jeg desværre ikke, men jeg vil sende jer et link på produktet i DK og så kan I forhøre jer om de har noget tilsvarende hvor I bor.
Ud over laktulose, væske og variation af fødevarer, så vil det også være rigtig godt at I hjælper ham med at blive bevæget. Hjælp ham med at trille fra mave til ryg og tilbage igen, hjælp ham med at cykle med benene, bukke benene og strække dem igen, giv ham lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer rundt om navlen i urets retning. Giv ham evt. et lunt bad, som får ham til at slappe af i hele kroppen og dermed også i tarmsystemet og hvis han bruger sut, så er det også en god idé til at sætte gang i tarmperistaltikken.
Rigtig meget held og lykke, håber I er hjulpet lidt videre og tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske