Brev:
Spædbarnssøvn
12. august 2007
Alder:
1 mdr.
Spædbarnssøvn
Kære Helen,
Jeg havde meget glæde af dig og dine gode råd for tre år siden da jeg fik min første datter Tilde. Hun er nu blevet storesøster til lille Flora som jeg fødte for tre uger siden og jeg har brug for din ekspertise atter engang...:-)
For det første har jeg brug for input til lillepigens søvn. Jeg ved godt at man ikke må vække et spædbarn, men jeg synes altså det er så svært at lade være. Med en storesøster i huset er der jo visse dagligdags rutiner der skal passes, fx skal hun hver dag hentes og bringes til børnehavebussen på et fast tidspunkt (går i udflytter) og eftersom jeg ikke (hvis det kan undgås) har lyst til at amme og skifte ble 'midt på gaden', ja så vælger jeg at tilpasse hendes lure så det passer med vores gøremål. (Må også indrømme at jeg gerne vil have hende op og spise hver tredie time ca. så de fleste måltider foregår om dagen).
Jeg synes det er tydeligt, at lille Flora ikke har brug for at blive tilpasset familiens øvrige rutiner - hun er i hvert fald ofte sur og tvær når hun er vågen, hvilket jeg tilskriver (over)træthed. Men hvad kan jeg gøre? Jeg synes ikke helt der er plads til at lade babyen styre dagsordenen, som jeg kunne for tre år siden. Nogen gode råd?
Og så lige et mindre sidespørgsmål: Jeg har fået besøg af en ikke-savnet ven efter fødslen, nemlig hæmorider. Er der noget creme jeg kan buge som hjælper? Jeg sørger for at spise fiberigt og drikke vand og lave knibeøvelser og alt det der, men de har vist brug for en ekstra hånd for at trække sig tilbage...
Ser frem til at bruge mit medlemsskab igen hos dig!
Kærlig hilsen Lillian