Svar: Spædbarnssøvn
12. august 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Lillian
Dejligt at høre fra dig igen og at I har det godt og at du nu har fået endnu en lille pige, tillykke med det:o)
Det er helt naturligt at du ikke kan følge lille Floras rytme, nu hvor der er to børn og dagligdagen skal fungere på en anden måde og sådan er det at være nummer to - de lærer på en anden måde at vente en gang imellem og at blive forstyrret i søvnen en gang imellem - og de overlever:o)
Det er helt okay at du vækker hende, så du får hende givet mad, skiftet osv. inden I skal ud af døren, så du ikke skal sidde på gaden. Det er også helt fint netop at gøre det i løbet af dagen, så du får hende fyldt godt op der og sørger for at holde lidt gang i hende i dagtimerne, så hun lærer at om dagen skal hun være aktiv og om natten skal hun sove.
Hun er dog stadig så lille og ny og I skal lige vende jer til rutinen alle sammen og det kommer stille og roligt. I løbet af den næste måneds tid, når hun bliver 6-8 uger, så går det nok lidt lettere. Lige nu er det naturligt lidt svært.
Det vil være okay at du en gang imellem sætter Flora ind i et tilstødende lokale, når hun skal sove, så der er lidt ro omkring hende. Du skal være opmærksom på at hun endnu ikke er i stand til at lukke lyde og støj ude og derfor hører alt. Vi andre kan, hvis vi hører f.eks. radio synge med på en sang, men så kommer der lidt snak som vi ikke hører og så kommer der noget igen vi hører. Den evne til at lukke til og fra har Flora ikke og for at give hende ro og hjælpe hende med at sove godt, så vil det være fint at du en gang imellem stiller hende 'lidt afsides' - det kan også være i barnevognen udenfor.
Svøb hende, brug liften så hun ligger under kaleche osv. så hun på den måde også får hjælp til at lukke sig lidt ind i sin egen lille hule og får lidt ro.
Når det er sagt, så kender hun jo allerede storesøsters stemme, leg og hvin inde fra maven og hun nyder det, hun kommer til at elske at vokse op med en storesøster om sig.
Med hensyn til "gamle venner" så kan du hos lægen få en rigtig hæmoride salve på recept og du kan også få lokalbedøvende cremer via lægen. Du kan dog i håndkøb også købe Hæmorex, som produceres af medic team - det er som de skriver "en salve der virker på anale gener"...
Hvis hæmoriden er stor og sidder uden for endetarmen, så kan man anbefale at du kommer noget lokalbedøvende salve på og prøver at føre den lidt tilbage i tarmen igen og klemme sammen for at holde den inde.
Det hjælper også nogle gange at komme lidt is på, - måske har du prøve at få et 'is-bind' på barselsgangen? Det lavede vi nogle gange, da jeg var ansat der - fugtede et hygiejnebind med vand og lagde det i fryseren i en tynd pose - det kunne være rart at få på forneden efter en fødsel.
Derudover er det som du selv skriver rigtig godt at du medtænker hvad du spiser, så du ikke får hård mave. Sørg for masser af væske og fibre.
Rigtig meget held og lykke fortsat med begge piger og dig selv:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske