Brev:
Væske og mælk nok
12. august 2007
Alder:
5 mdr.
Væske og mælk nok
Hej Helen.
Victor bliver nu snart 5 mdr. og vægten er flot 7.500 gr. og 68 cm. lang. Fødsel 3.800 og 54 lang
Som jeg skrev sidst skal jeg snart starte på arbejde, så jeg er begyndt at skære lidt ned på amningen.
Det er dog stadigvæk i min interesse, at amme Victor om morgen inden han skal i dagpleje og evt. sen eftermiddag samt inden han skal puttes til natten. Såfremt jeg altså har mulighed for dette.:o)
Vi er begyndt, at give Victor majsgrød i stedet for bananmosen :o) han elsker majsgrød. Han smasker selvtilfreds og pludre løs undervejs. Han fandt hurtigt ud af, at der var mere end 3 tsk. fulde grød i skålen så nu spiser han ca. 1½ dl om morgen. Jeg laver det ud fra opskriften med MMEpulver. Allomin1
Desværre gik vægten i stå og Victor havde ikke taget på i 14 dage. Så jeg besluttede mig for, at servere lidt kartoffel/gulerodsmos til aften, ca. 1 dl af hver, Portionen er tilberedt af MME ca. 1 dl i stedet for vand. Dette bliver også guffet til UG og slange.
Syntes at Victor manglede lidt frugtmos så det tilbydes han 1 dl af til frokost.
Til alle måltider bliver han tilbudt vand i tudekop. Har prøvet et par gang at tilbyde ham MME men det kommer lige så hurtigt ud som det er kommet ind. Men nogle meget det kan jeg ikke lide ansigtsudtryk. Sutteflasken er aldrig er kommet til at fungere. Han bruger jo heller ikke sut. Der bliver max drukket 40 ml. pr gang. Syntes dette er alt for lidt.
Skal lige sige at han nogle gange om aften bliver tilbudt kamille te uden sukker i stedet for. Er ikke tilhænger at sukker. Men det generer nu heller ikke Victor
Ud fra ovenstående ser Victors madplan således ud og vægten var steget 200 gram på 14 dage.
kl. 6:00 ammes
kl. 7:00 - 8:00 ammes han til at falde i søvn.
kl. 9:00 majsgrød / risgrød har prøvet med hirsegrød men det var ikke et hit.
kl. 11-12 ammes han og sover gerne 1 time
kl. 13 majsgrød med frugtmos
kl. 14-15 puttes der til lur i barnevognen og vi går gerne 1½ til 2 timer.
kl. 17-18 kartoffelmos m/grønsager
kl. 19:30 – 20:00 ammes der til natten
kl. 21 senest sover Victor til næste morgen. Har prøvet at tilbyde ham amning inden vi går i seng omkring kl. 23, men så sover han max til kl. 4:00
Så til mit spørgsmål.
Jeg er lidt i tvivl om, han for nok væske/mælk nok.
Om morgen sutter han godt ca. 30 minutter om formiddagen og eftermiddagen har han ikke den store interesse der bliver det til ca.10 minutter har prøvet at vente lidt også tilbyde igen, men dette er ikke et hit, han ligger blot og små pludre og smiler.
Ved sengetid er det nogle gange kun 10 minutter han sover stadigvæk til 5:30-6:00 nonstop, andre gange, kan han ligge 40 minutter.
Har prøvet at servere mindre portioner mad i håb om, at interessen for mælk/vand ville stige, men dette resulterede i, at Victor blev mere pivet om dagen og vågnede om natten. :(
Victor har aldrig været den, som er vågnet op med et kæmpe skrig efter mad. Tværtimod elsker han, at ligge og små pludre og nu også vende og dreje sig rundt i hele sengen i 20-30 minutters tid inden jeg tager ham op.
Når han starter i DP kommer han jo ikke til at blive ammet så meget som nu. Hvad kan vi gøre for at sikre os, Victor for nok væske/mælk?
Bleerne er våde og der er regelmæssig afføring hver dag som er fast og blød
Han godt nok som om han trives storslået med den mængde han indtager.
På forhånd tak en måske lidt pyldret madmor
Victor og Charlotte