Svar: Væske og mælk nok
12. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte og lille Victor
Det er meget normalt at børns vægt stagnerer lidt i den periode, hvor de begynder på skemad og Victor har en fin vægt nu i forhold til hans fødselsvægt og lyder således ikke til at mangle noget. Du beskriver også en dreng som pludrer, triller omkring, spiser skemad osv. og som lyder til at have det godt.
Det er helt fint at du er begyndt med skemad 3 gange dagligt og du kan fint fortsætte med både grød og grøntsagsmos. I takt med at Victor nærmer sig de 6 måneder kan du jo begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og stille og roligt så også begynde med flere og mere smagfulde grøntsager. Fra 6 måneders alderen må han få stort set alle slags grøntsager og han kan stille og roligt få mere af jeres mad, han kan begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og hvis du laver en god sovs med sødmælk eller lidt fløde, så kan han også få lidt af det.
Hans mælkebehov er dog fortsat stort og i forhold til hans alder, så vil de fleste børn stadig have behov for 5-6 amninger dagligt. Ud fra den plan du har sendt, så tilbyder du ham brystet 5 gange men ofte tager han kun imod 4 og så må det være sådan. Børn der får flaske kan faktisk nogle gange godt nøjes med de 4 gange dagligt i den alder, fordi de drikker store mængder og da du ammer ved du jo ikke præcist hvor meget han får...
Du er nødt til at gå ud fra at hvis du tilbyder brystet, så tager han imod hvis han har behov og afviser han, ja så er det ikke mælk han mangler. Du må se på hvordan han tisser, hvis urinen er klar, så mangler han ikke væske, hvis urinen er gul, så skal han have noget at drikke.
Jeg tror du har rigtig meget mælk om morgenen og om formiddagen og her tager han rigtig godt fra og får således fint sit behov dækket. Det der så er spørgsmålet er hvor meget du kan amme ham, når han begynder pasning.
Umiddelbart er det vel kun den ene amning om formiddagen (kl.11-12) som han skal undvære, men her kan dagplejen jo så give ham mme endten af en kop eller forsøge med en flaske. Han kan få mme både varm og kold og nogle gange så hjælper det faktisk at det er en anden end mor som tilbyder, så måske dagplejer har større held end du:o)
Hvornår skal han i dagpleje? Jo ældre han bliver jo mere skemad kan han spise og vand kan han drikke - dagplejer har altså rig mulighed for at give ham både mad og drikke:o) Du vil stadig kunne amme ham inden du afleverer og igen når du henter ham, så vil det være rart for jer at mødes med en amning og han vil derfor sandsynligvis godt kunne stille sit behov for mælk hos dig. I hvert fald hvis du kan sikre ham det brystmåltid som han misser om formiddagen med et ekstra om aftenen eller om eftermiddagen. Jeg ved godt du skriver at han sen aften ikke ammes i øjeblikket, men tingene ændrer sig jo løbende og man skal ikke tage problemer på forskud.. måske det slet ikke bliver et problem:o)
En plan for dagen, når han skal passes i dagpleje og hvor der er plads til både amning og skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 7-8: Ammes igen, afleveres i dagpleje og spiser sit første egentlig skemåltid der
Formiddag 9: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur og sover måske en lille times tid mellem 10-11
Frokost 12: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop
Puttes til middagslur, evt. med mme af flaske eller kop inden, hvis dagplejer kan og kan hun ikke så må det være sådan.
Eftermiddag 15.30-16: Får lidt frugt, frugtmos evt med lidt mælk på, ammes, når du henter ham
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og mere og mere af jeres mad i takt med at han bliver 6 måneder. Brødskorper og lignende at sidde med selv.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Evt. amning
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt overblik over hvordan dagen kan se ud og at I nu er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske