Brev:
Morgenmad uden ske?
12. august 2007
Alder:
9 mdr.
Morgenmad uden ske?
Hej :-)
Min datter er rigtig godt igang med at spise af vores mad og hun sagde selv gradvist fra til amning, indtil hun var cirka 8 måneder.
Hun spiser helst selv til ALLE hendes måltider efterhånden. Til frokost får hun rugbrødshapsere, grønt skåret i små stykker osv., som hun eeelsker at sidde og spise selv. Til aftensmad er det samme procedure. Vi finder på retter, hvor hun kan sidde og nusse med det selv og der glider mere ned på denne måde, end hvis vi giver hende med ske.
Indtil for nyligt havde vi lidt problemer med aftensmaden, hvor v havde blandet det hele i en skål, og åbenbart ikke kunne overskue det. Efter at have fået lidt tips her på denne gode hjemmeside, fik vi købt en tallerken med ruminddeling. Alt maden får hver deres rum og det har betydet, at hun nu sidder og udsøger sig lige netop det stykke mad hun godt kunne tænke sig. Hvis hun går i stå, tager vi tallerkenen og giver hende et enkelt stykke foran hende. Det nipser hun og spiser, og så får hun et nyt. Hun er herlig at kigge på :-)
Vi kan også finde små stykker frugt til mellemmåltider og bolle med ost og i den dur.
Men her kommer så vores stigende problem - hun gider ikke morgenmaden, fordi det er grød, som vi giver hende med ske. Og hun kan desværre ikke selv styre skeen endnu.
Hendes morgenmad består af havregrød med MME og frugtmos. Normalt kan hun spise næsten en hel portion, men for tiden vil hun bare ikke og det bliver værre og værre. Hun får ofte lov til at sidde med en ske, men vi kan se, at hun bare ikke endnu vil kunne magte at spise med den.
Så hvad gør vi? Har du forslag til andet morgenmad som hun selv kan spise? Eller kan vi hjælpe hende igang med skeen?
Hun bør være sulten nok om morgenen. Normalt spiser vi aftensmad omkring kl. 18-18:30 og hun bliver puttet kl. 19-19:30 uden ekstra, og sover så for det meste igennem. Hvis hun vågner, for hun kun tilbudt vand. Hun vågner omkring kl. 7.
Hilsen Mor og datter