Svar: Morgenmad uden ske?
12. august 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mor og datter
Jeg kan godt forstå at jeres lille pige endnu ikke mestrer det med skeen, de fleste børn skal være omkring 16 måneder inden de kan finde ud af dette - at spise med gaffel er meget lettere.
Nogle gange så hjælper det at holde en pause med grøden, bare i et par uger og så er hun klar til det igen. Grød er en god start på dagen når man ikke er ældre end jeres datter er. I stedet for grød kan I prøve at give hende lidt tykmælk med frugtmos, måske lidt rugbrødsdrys og lignende.
Men hvis hun slet ikke er til noget med ske lige nu, så som sagt en pause og så prøv igen. I mellemtiden kan I så servere hende brød af forskellig slags. Hun må gerne få smør og ost på/til og hun må også gerne få lidt marmelade på. Hvad spiser I selv om morgenen - måske hun gerne vil have det samme som hun ser at I spiser.
Brød kan både være godt fiberholdigt brød uden kerner, f.eks. schulstad levebrød - her findes mange varianter.
Men du kan også bage selv.
Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne. Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Bollerne kan fryses ned.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Som sagt er det fint i en periode at gå lidt væk fra skeen, og når hun har fået en lille pause, så er hun sikkert klar igen:o)
Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske