Brev:
Søvn, natamning og ammestop
13. august 2007
Alder:
4 mdr.
Søvn, natamning og ammestop
Hej Helen!
Jeg har længe snukigget på din side, og har nu besluttet selv at blive medlem, så også jeg kan drage nytte af din ekspertise.
Jeg har en søn på snart 5 mdr. Han stortrives og smiler konstant. Han er en meget bestemt dreng, som ved, hvad han vil. For eksempel skriger han helt vildt, hvis han ligger i armen på os - stiller vi ham så op, så han kan følge med i, hvad der sker hele vejen rundt, ja, så smiler han øjeblikkeligt.
Det eneste der sådan har været med ham er, at han, da han var helt lille, døjede med maven i en god måneds tid, hvor han stor skreg konstant. uafbrudt i alle dag- og aftenstimerne. Vi kørte rigtig meget barnevogn dengang. Heldigvis fik vi meget hjælp fra mine forældre. De aflastede os, så jeg kunne hvile mig lidt engang imellem.
Umiddelbart lyder han måske nem, men ved sovetid tager vi os nogle gevaldige ture. Så skifter han over til at blive meget ked af det på 'no time'. Han er det type barn, som absolut ikke falder i søvn af sig selv. Han giver også kun svage tegn på træthed - tegn som ingen andre end os forældre kan spotte som træthedstegn. Og han er virkelig træt, når vi mener, at han er det. Han sover godt og tungt, når han først har overgivet sig. Det foregår således:
Jeg lægger ham i barnevogne, han smiler og spjætter med arme og ben - leger altså bare videre, jeg ved at han kun falder i søvn liggende på siden (har altid været meget nysgærrig og ligger derfor og stirrer, indtil han bliver overtræt, medmindre jeg lægger ham på side), straks skriger han højlydt og sætter fra med albuerne (han græder altid meget voldsomt, har aldrig haft den der babygråd, så det er ikke værre end når andre græder. Det lyder bare mere voldsomt), jeg holder ham fast på siden, han skriger lidt mere (varierer fra 1-25 min, varer det mere end 5 min. er han oppe ved mig en enkelt gang eller to for at blive trøstet) han finder langt om længe ro og sover dejligt!
Mit spørgsmål lyder: Er jeg for hård ved ham? Jeg har konstant dårlig samvittighed, når han skal puttes. Er han bange for at sove/ligge i vognen? Denne opførsel gentages aldrig ved aftenstid, når han bliver puttet i vores seng. Synes det er den eneste måde der virker, hvis han overhovedet skal sove.
Jeg har prøvet alt hvad veninderne gør, når deres børn skal sove. Min metode har jeg praktiseret, siden han var knap 2 mdr. Det har varieret, hvordan han tager det. Der har været tidspunkter, hvor han ikke skreg hysterisk men bare sov med det samme.
Mit andet spørgsmål er:
Min SP og jeg har vurderet, at min søn hyggespiser hos mig kl 4-5 om natten, og skal derfor vendes af med det. Han får grød og 200 ml mme kl. 19 og igen 200 ml. mme kl. ca. 01. Kl. 06 ammer jeg ham - det eneste tidspunkt jeg ammer (Har lige sat det ned fra 4 gange dagligt, da jeg er ved at løbe tør for mælk og i en længere periode har måtte suplere med mme efter amning).
De sidste 4 nætter har jeg prøvet at trøste ham kl. 4-5 stykker med sutten og vand i en flaske. I nat græd/skreg han i en halv time, hvilket medførte, at jeg lagde ham til. Han suttede et par gange og sov så - spiste alligevel ikke, hvilket også har været mit opfattelse før, og dermed er årsagen til at jeg gerne vil vende ham til at sove videre. Har du er forslag til, hvad jeg gør i stedet? Eller skal jeg bare klø på og håbe skrigeriget stopper snart?
Mit sidste spørgsmål:
Jeg vil gerne stoppe med at amme helt. Hvordan slipper jeg den sidste ene amning uden at drengen 'lider nød'?
Mange ting på een gang. Men jeg håber du kan hjælpe mig.
Venlig hilsen
Tina