Svar: Storebror og institutionsskift
13. august 2007
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Anja
Tillykke med at I venter en lille ny:o)
Min umiddelbare tanke er at I skal prøve at drøfte situationen med institutionen. De kender jeres dreng bedst og vil måske kunne finde ud af hvad der vil være bedst for ham, da det jo er meget individuelt.
Men ud fra det I skriver og sådan mere generelt og set ude fra, så tænker jeg at det må være en stor fordel for jeres dreng at kunne blive i den nuværende institution i noget tid. Det at flytte til et nyt hus er en stor omvæltning, det at gå fra at være den store i vuggestuen til at blive den mindste i børnehaven er en stor omvæltning og det at skulle være og blive storebror er også en stor omvæltning. Der er således rigtig mange ting, jeres dreng skal forholde sig til og han er stadig bare en lille dreng:o)
Lige nu er han igang med at finde sin rolle i børnehaven, lære at passe sig ind i forhold til de andre børn, de voksne osv. og så skal han igang med at finde ud af hvordan han skal gebærde sig derhjemme, når der pludselig er en storebror rolle at forholde sig til.
Når I når til oktober og den lille bliver født, så vil det sandsynligvis være rart for storebror at komme i institution, fordi han her vil have fundet sin plads og derfor vil det være et frirum for ham, hvor det derhjemme vil kræve ekstra energi. Jeg synes derfor det vil være godt at han bliver i institutionen når den lille kommer, så han ikke skal overskue mere end højst nødvendigt på en gang.
Det store skift i institutionerne plejer at ligge i maj måned fordi de ældste børnehavebørn starter i SFO der og så rykker det hele op. Jeg tænker derfor, om det ikke ville være en mulig løsning at bibeholde den nuværende institution indtil foråret, hvor I så kan få en plads i den nye børnehave, samtidig med at der også er andre nye børn som starter, så er han ikke den eneste nye og han er blevet det ældre.
Måske kan I ringe til pladsanvisningen og høre hvordan mulighederne er. Vi kan jo godt sidde her og sige at det ville være godt, hvis det var sådan og sådan, men i sidste ende er det jo pladsanvisningen der kan sige om det kan lade sig gøre. Hvis det så viser sig at I kan få en plads allerede efter nytår, så er det sikkert også fint. I må lige finde ud af mulighederne.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske