Brev:
Soveråd
13. august 2007
Alder:
4 mdr.
Soveråd
Hej!
Jeg har en meget vågen og livlig dreng på fire måneder, der i løbet af den sidste måed er begyndt at sove rigtig fint: 10-12 timer om natten og 2-3 timer om dagen. Det har givet mindre gråd, især om aftenen og et bedre humør hos ham. Hans søvn er dog ikke så sammenhængende, kan man påvirke det i hans alder?
Om natten skal han ammes 1-2 gange, hvilket jeg syntes er rigtig fint, men han har desværre altid afføring ifb. med amning og vågner så, når han skal skiftes selv om jeg prøver gøre det så mørkt og tyst som jeg kan. Derefter bliver jeg nødt til amme ham eller ligge helt tæt med ham med sut før han falder i søvn igen. Og bliver desværre lidt for vågen selv.
Om formiddagen sover han fx tre kvarter, vågner så og vil gerne ammes lidt og falder så i søvn igen ved brystet og sover måske en time til. Om eftermiddagen er vi ude at gå, hvor han sover nogle halve timer i barnevognen. Han har aldrig været glad for at være i/sove i barnevogn, som om lidt går vi over til klapvogn, da han er meget gladere når han kan sidde og følge med.
Alt i alt syntes jeg det er fint, men jeg er ikke nogen god sover selv, og får derfor ikke sovet eller slappet af så meget i løbet af dagen. Om aftenen er jeg så meget træt, og kunne på sigt også godt tænke mig, at hans far kunne lægge ham, men er det først når han ikke skal ammes mere?
Han bliver ammet siddende, når han skal sove, og bliver så lagt ned, inden han falder i dyb søvn. Det fungerer fint om dagen, men er meget sværere at praktisere om aftenen, hvor han er mere urolig. Han skal have det helt mørkt og stille og helst et dynehjørne eller stofble over øjnene. Jeg kan godt amme liggende, men han har lidt sværere ved at få fat, så der skal jeg mose lidt rundt med puder, hvilket også giver uro.
Alt i alt syntes jeg dog, det hele er fint i forhold til hans alder, men vil gerne høre om du har nogle råd til det videre forløb, så mor kan få slappet lidt mere af, da han elsker al den leg og opmærksomhed han kan få af hende, når han er vågen?