Svar: Panik over at skulle skiftes
13. august 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Det er ikke spor usædvanligt for alderen at jeres datter nu protesterer mod at få ble på. Hun har en alder nu, hvor hun viser meget mere selvstændighed og egen vilje og du ser det både, når hun skal skiftes, når du giver hende mad, når hun skal have tøj på osv.
Det bedste du kan gøre er at gøre skiftesituationen så kort som muligt. Hvis der kun er tale om en tisseble, så behøver hun ikke ligge på bordet, hun behøver ikke skulle vaskes osv. I stedet kan du købe buksebleer, som du så kan trække ned som et par trusser og så et nyt par på imens hun står på gulvet.
Det er klart at hun en gang dagligt skal vaskes rigtigt forneden og hun skal naturligvis også vaskes og er nødt til at ligge på puslebordet, når hun har afføring - sådan er det. Men jeg tænker at det vil hjælpe hvis hun nogle gange oplever at få sin vilje og at hun ikke nødvendigvis behøver ligger ned hver gang.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske