Brev:
Søvn og vuggestue
13. august 2007
Alder:
10 mdr.
Søvn og vuggestue
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar til mig vedrørende menstruation og NÆSTEN ammestop. Jeg ammer, takket være dig, stadig. Jeg synes der er meget lidt – jeg kan fx ikke mærke mælken løber til mere og han synker heller ikke hver gang han sutter. Men det må vel være ok, eftersom han stadig gider. Han får morgen og aften.
Denne gang drejer mit spørgsmål om at falde i søvn. Jeg kan se af alle de andre indlæg, at det er samme hele vejen rundt i denne alder. Han kan ikke finde roen, står op i sengen, sætter sig op i barnevognen – det hele er rigtig sjovt, men det ender altid med at blive rigtig ulykkeligt. Han skriger sig ofte i søvn til sidst – selvom jeg sidder ved ham. Han er simpelthen for opkørt.
For at få det til at gå mest gnidningsløst, triller jeg ham i søvn om dagen. Om aftenen ammer jeg ham – søger at få ham til at falde i søvn i min favn, lister en sut ind, når han er ved at være færdig. Når jeg mener der er god ro over ham, lægger jeg ham over i hans seng – bliver hos ham til jeg er sikker på, at han er helt væk. Det går for det meste godt – dog vågner han nogle aftener senere og er helt ulykkelig. Sikkert fordi han ikke ligger hvor han er faldet i søvn.
Selv synes jeg vi er ude på et skråplan, men alternativet er heller ikke til at holde ud: det kan tage op til 2 timer at få ham til at sove. Jeg trøster mig med, at det kun er en periode han skal igennem, og at det derfor er ok. Er det ok at amme ham i søvn om aftenen synes du?
Når du skriver separationsfasen 7-10 måneder, er det så der, at den starter, eller varer den mellem 7 og 10 måneder? Summa sumarum – kan jeg snart regne med at det snart bliver bedre? :-)
Han skal i vuggestue d. 1. september. De kan jo ikke bruge den tid, som jeg selv bruger på at få ham til at sove. Hvordan takler jeg bedst dette problem? Kan jeg forvente at han opfører sig anderledes, når han skal sove deroppe? Jeg føler ikke at jeg kan træne ham i bare at give sig til at sove, når jeg stiller ham ud. Jeg ved i hvert fald ikke hvordan – han tonser bare om på maven og op på alle fire – selvom om han er ved at segne. Jeg synes det er frygteligt at skulle aflevere et barn, der ikke kan falde i søvn uden hjælp. Det har han ellers altid været rigtig god til.
Jeg har det i øvrigt utrolig dårligt med at skulle aflevere ham. Vi har besøgt vuggestuen i dag og de virker nu meget søde. Vi er meget privilegerede mht. pasningen. Han skal passes 4 dage om ugen og han behøver ikke være der ret længe om dagen. Jeg regner med, at han kan nøjes med at være der fra kl. 8:30 indtil middagstid hver dag, indtil han går over til kun at sove en gang – så kan jeg hente ham når han har sovet middagslur – det bliver vel så ved 14-tiden? Hvad synes du om det?
Hvis vi virkelig ikke ønsker, at han skal i vuggestue før end han er ældre og mere robust, så kan vi godt holde ham hjemme længere. Men det bliver rent arbejdsmæssigt hårdt for os – med en del aftenarbejde. Jeg er sådan i vildrede, for jeg synes på den ene side, at han godt kan være verdens centrum herhjemme lidt endnu og det er en svær alder for ham, at skulle afleveres i. På den anden side, så er jeg sikker på han får det godt – han er utrolig nysgerrig og dybt fascineret af andre og større børn.
Han er det eneste barn i både min og min mands familie. Så der er ligesom ikke rigtig andre at lege med - mødregruppe stopper jo naturligt nok nu, da alle er på vej på arbejde. Jeg synes også han er ved at være svær at stimulere. Jeg ved du ikke synes at børn skal passes i mange timer hver dag, men tror du han har godt denne løsning? Jeg er godt klar over, at han ikke tager skade af det. :-)
Nå, det blev endnu engang en lang smøre….. tak for dine altid gode svar.
Hilsner fra en spekulativ mor…