Svar: Søvn og vuggestue
13. august 2007
Alder:
10 mdr.
Kære spekulative mor
Det er rigtig fint at du fortsat lægger til brystet og på den måde får beroliget din dreng. Det er trygt og rigtig dejligt for ham og jeg fornemmer også at det er rart for dig at have denne mulighed, når han er ked af det og overtræt. Det virker:o)
Du har fuldstændig ret i at han ikke gad ligge ved brystet hvis der slet ikke var noget at komme efter, så lige nu så ammer du bare 2 gange dagligt og det kan du sagtens gøre længe endnu, hvis det passer jer og ind i jeres dagligdag.
Jeg synes det er trygt og dejligt at du putter ham som du gør. Han har brug for den nærhed og det er en periode, hvor det er nødvendigt at gøre sådan. Du skal se i løbet af en månedstid, så kan du forsøge igen med at putte ham direkte i sengen, sidde hos ham, holde ham i hånden osv. og stille og roligt så lærer ham at sove til. Den bedste måde at nå til det på er netop ved at give ham trygheden når han har behov og det har han lige i øjeblikket.
Og ja der kan sagtens være mange som vil sige at det er et skråplan, men jeg synes at tryghed og omsorg er alfa omega og det kommer aldrig skidt igen at give sine børn det. Så gør du som du gør med ro i sjælen.
Separationsfasen ses som regel med at barnet begynder at kravle, hos nogle starter den i 7 måneders alderen, hos andre først omkring 10 måneder - hos nogen er det en kort periode, hos andre en periode der strækker sig over måneder... men det er en periode og ja jeg tror godt du kan regne med at det snart bliver bedre. Igen se hvad der sker i løbet af den næste månedstid.
Du kan ikke træne din dreng i at sove og på den måde gøre ham klar til institutionen. Det er mange forældres mareridt hvordan det skal lade sig gøre for andre at passe deres barn, men overraskende nok, så går det faktisk tit helt af sig selv. Det er ofte som om at barnet fornemmer at nu er det anderledes og barnet ser hvad de andre børn gør, rutinen, rytmen, måden det gøres på, at det er en anden person osv. det virker bare. Det er tit jeg hører forældre fortælle at det går så godt med at blive puttet i dagpleje eller vuggestue og det er kun hjemme de har problemer...
Forøvrigt må han gerne tumle om på maven og sove der, hvis det hjælper ham, det kunne jo godt være... så kan du jo altid hjælpe ham med at blive vendt senere.
Det lyder som en meget flot ordning I har fået lavet og super at han kan være i institution 4 formiddage om ugen. Det er helt okay og meget meget fint. Det er da langt at foretrække at du får noget arbejde fra hånden imens han passes og oplever andre ting og så har I god tid sammen, når I endelig er sammen. Det vil også være udmærket at han en gang imellem få en lidt længere dag, hvis institutionen nu skal på tur eller lignende, så skal han naturligvis med. Det bedste er at I har mulighed for at være så fleksible som I har.
Samtidig har I jo også gode muligheder hvis han bliver syg og har brug for at være hjemme nogle dage, i det hele taget er det gode overvejelser I har gjort jer. Jeg har jo heller ikke den indstilling at børn skal gå hjemme altid - mine børn har da også været passet, sådan er det jo idag for de fleste:o)
Jeg tror at han og I vil blive rigtigt glade for det og at jeres lille dreng vil nyde rigtig meget at være ude blandt andre børn. Det skal nok blive rigtig godt.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske