Brev:
Madkaos
14. august 2007
Alder:
7 mdr.
Madkaos
Kære Helen,
Tak for en god brevkasse – jeg har flere gange læst dine svar til andre og fundet god hjælp derigennem. Nu synes jeg dog at vi har så meget cirkus omkring min søn’s måltider, at jeg bliver nødt til at ty til tasterne selv…
Vores dreng bliver 7 måneder om et par dage, han er 72 cm lang og vejer 7,9 kg. Han er en meget glad, udadvendt, opmærksom og nysgerrig dreng med krudt i rumpetten. For 3 uger siden fik han to tænder i undermunden. Samtidig begyndte han også at krybe-kravle (på knæ og albuer) og har nu meget travlt med at udforske omverdenen.
Jeg har ammet ham fuldt til han var lidt over 4 måneder gammel. Derefter begyndte vi langsomt med grød og mos én gang dagligt, som han hurtigt blev meget dygtig til at spise. Da han var knap 5 måneder holdt han pludselig en ammestrejke. Jeg var enormt ked af det, men heldigvis fik vi det op at stå igen med god vejledning fra en ammerådgiver – strejken varede godt en uge. Jeg ventede herefter et par uger inden jeg begyndte på to måltider grød/mos om dagen (for at være sikker på at amningen kørte godt igen) og da han blev 6 måneder gik vi op til 3 måltider pr. dag. – og så faldt interessen for brystet drastisk igen! Indtil for 14 dage siden kunne jeg få ham til at spise ved mig 1 gang i løbet af dagen, men nu vil han slet ikke.
Da vi har været igennem ammestrejken kender jeg alle tricksene med at amme liggende, hud mod hud, lige når han er vågnet fra en lur, i et mørkt rum etc. og dette har heller ikke hjulpet. Jeg vil heller ikke karakterisere det som foregår nu som en ammestrejke, for han er ikke ulykkelig når han bliver lagt til – han vender sig bare væk og er ikke interesseret.
I første omgang bekymrede det mig ikke så meget at han ikke ville ammes om dagen, for han tog godt for sig om natten (jeg ammede 4-6 gange mellem kl. 20 og 6 om morgenen) og han får jo også noget MME igennem grød og mos. MEN alting ændrer sig hurtigt hos vores lille fyr! Pludselig sover han nemlig meget bedre og jeg ammer ham kun 3 gange i løbet af aftenen/natten. Samtidig er der også opstået et kaos omkring hans øvrige måltider.
Jeg har læst, at du til andre har skrevet, at det er almindeligt, at børn kan køre lidt sur i grød og mos i denne alder - og det tør jeg vist roligt sige at han er. Han brokker sig når han får hagesmæk på, spiser måske 5-6 skefulde grød eller mos og begynder herefter at blive rigtig sur. Han får en ske, som han sidder og fægter med, får skorper at gnave i, agurkestave og hvad vi nu ellers kan finde på for at holde lidt madro. Men det er ikke meget det lykkes os at få ham til at spise. Hvor han før spiste næsten hele portioner grød og mos (lavet med udgangspunkt i sundhedsstyrelsens ”Mad til spædbørn og småbørn” – det er vel ca. 2½ dl pr. portion) skal vi nu kæmpe for at få en kvart måske en halv portion i ham.
Jeg synes iøvrigt vi er gode til at variere hvad han får. Han spiser grød lavet af hirseflager, boghvedeflager, majsgryn, havregryn og øllebrød smagt til med forskellige frugtmos. Han får mos af kartofler, gulerødder, blomkål, græskar, broccoli – alene eller blandet, hertil får han forskelligt kød og fisk.
Jeg har forsøgt nogle gange at give rugbrødshapsere med smøreost eller leverpostej og det går nogenlunde, han synes det er spændende, men er stadig ikke så god til at spise dem – der ryger meget ud igen. Før han skar ned på amningen fik han vand i kop til måltiderne og var rigtig glad for det. Men da jeg var bekymret for om han fik nok mælk, gik jeg til åbent hus hos sundhedsplejerskerne i vores distrikt i sidste uge.
Jeg fik målt og vejet ham og snakkede kortvarigt med en sundhedsplejerske. Hun mente vi bare skulle hælde kalorier på ham og give ham MME i stedet for vand, da han jo er ret slank. Hun foreslog dog også at jeg prøvede at øge min egen produktion af mælk, for at se om det kunne hjælpe ham igang med amningen igen hvis mælken løber lidt lettere - så det forsøger jeg. Jeg vil virkelig gerne amme min søn og har altid forestillet mig at jeg skulle amme indtil han er mindst et år. Nu kæmper jeg for at acceptere at det måske ikke helt bliver sådan…
Jeg synes dog ikke det går særligt godt med MME’en – han er helt klart ikke lige så glad for det som vand. Han drikker lidt, men ryster så på hovedet og lægger armene op over munden og det har kun gjort måltiderne endnu mere vanskelige. Hvis det kommer i en sutteflaske og udenfor måltiderne går det dog lidt lettere. – Men ligesom med grøden er det ikke meget han vil have. Allerhøjest 200 ml fordelt over hele dagen. Og da sundhedsplejersken sagde at han meget gerne måtte tage mere på, er jeg nu vildt obs på hvor meget (eller rettere hvor lidt) han indtager af mad og mælk, hvilket har resulteret i at jeg nu konstant går og tilbyder ham MME af flaske. Det er jo noget rod.
Har du et godt forslag til hvad vi kan gøre for at komme videre og ud af denne trælse gænge? Er der noget du synes vi burde gøre anderledes mht. til mad? Er der noget mad vi kan give ham som han bedre kan spise selv?
Hans dag ser nogenlunde sådan ud:
7.00-7.30: Vågner af sig selv
8.15: Grød m. frugtmos + MME
9.00: Formiddagslur, sover ca. 1½ time
11:15: Grød m. frugtmos eller grøntsagsmos + MME
13.00: Eftermiddagslur, sover ca. 2 timer
15.00: Frugtmos, skorpe, rugbrødshapser eller lign. + MME
17.30-18.00: Aftensmad, grøntsagsmos m. kød eller fisk + MME
19.30-20.00: Forsøger at amme eller tilbyder MME hvis han ikke vil ammes, puttes for natten
23.00: Ammes
03.00: Ammes (nogle gange springer han denne amning over)
06.00: Ammes
Udover at måltiderne er rigtig trælse i øjeblikket, synes jeg han er ligeså glad og veltilpas som han plejer. Han har våde bleer og kommer af med afføring et par gange om dagen.
Det blev en ordentlig smøre - Jeg håber du har nogle gode råd og tanker til os!
Venlig hilsen
En mor