Svar: Madkaos
14. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Nu siger man jo at formage kokke fordærver maden.. og derfor håber jeg ikke at jeg kommer til at forvirre dig yderligere med det jeg nu vil skrive:o)
For det første tænker jeg at du sagtens kan fortsætte med at amme din dreng. Det er helt naturligt og en del af hans udvikling at han i takt med at han øger sit indtag af skemad, nedsætter sit behov for amning.
Der er noget rigtigt i at hvis du får skruet din mælkemængde lidt op, så vil han måske tage mere imod brystet. Det er dog også sådan at 4 amninger oftest er det han har behov for i 7-8 måneders alderen for at få sit mælkebehov dækket og det er jo hvad du giver ham. Jeg tror derfor ikke på at han mangler mælk.
At give ham mme flere gang i løbet af dagen tænker jeg er med til at han fravælger brystet - og jeg vil faktisk foreslå dig at du tilbyder ham vand til maden i stedet for. MME kan du bruge i grød og mos så du på den måde energiberiger hans mad lidt mere ud over at han naturligvis skal have fedtstof af forskellig slags.
Det gør ikke spor at han ikke spiser så store portioner. Han spiser skemad4 gange dagligt og det er helt passende for hans alder - det er meget bedre at han spiser 3/4 dl 4 x dagligt end 1½ dl 2 gange dagligt selvom det samlet set giver det samme.
For at bibeholde amningen og din mælkeproduktion, så tænker jeg at det vil være rigtig godt at du fortsat ammer tidlig morgen, aften og sen aften - især disse amninger er gode fordi han sover og spiser mere eller mindre i søvne - han er således ikke optaget af andre og måske mere spændende ting og tager godt fra her. Derudover vil det så være godt, hvis du kunne få ham til at spise hos dig en enkelt gang i løbet af dagen, men kan du ikke det, så fred være med det. Så får han nogle gange en ekstra tår om natten og det er okay. Det lyder jo som om han er rigtig god til at regulere sit behov selv:o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 8: Grød m. frugtmos, lavet med mme i, vand af kop
Formiddag 9.30: Du kan prøve om han vil ammes, men ellers så putter du ham bare til formiddagslur. Det er ikke noget han skal for at blive dækket ind. Jeg foreslår dette tidspunkt fordi mange kvinder oplever at have mest mælk om formiddagen.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød/fisk lavet med mme, og ved siden af begynde med lidt små brødhapsere evt. bare med smør eller med smørbart pålæg. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg, vand af kop
Puttes til middagslur kl. ca 13.00
Eftermiddag 15.00: Grød lavet med mme, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Nogle gange vil børn godt have en amning om eftermiddagen omkring kl. 16-17 og her kan du forsøge igen. Går det ikke, så fred være med det. Du kan så overveje om du her vil give ham lidt mme at drikke
Aften 18.00: Aftensmad, grøntsagsmos m. kød eller fisk, mere og mere familiemad og vand af kop.
Puttes til natten 19.30-20.00 med amning og tilbyder MME i flaske, hvis han ikke vil ammes
Sen aften 23.00: Ammes
Nat: Sover sandsynligvis mellem 24-06 og hvis han ikke gør kan du lægge ham til.
Jeg kan godt se at din dreng er høj i forhold til sin alder, men stadig inden for normalområdet og måske er I forældre også høje og slanke??? Derudover tænker jeg at 8 kg lyder meget passende i forhold til at være 7½ måned gammel og der sker jo rigtig meget med ham lige nu rent udviklingsmæssigt. Han forbrænder rigtig meget energi sådan som han kommer omkring og det er ikke usædvanligt at børn i denne periode ikke tager så meget på.
Nu har jeg jo ikke hans tidligere mål og ved derfor ikke hvordan han følger sine kurver. Måske har du set at vi netop har lanceret en beta udgave af det vi kalder "Livets bog". Her finder du de sidste nye vægtkurver fra WHO og jeg vil foreslå dig at oprette ham der og se hvordan han ligger. Du finder "Livets bog" på din medlemsside, når du logger ind.
Med hensyn til at være løbet sur i mos og grød, så tænker jeg at det også kan handle om at han drikker mælk ved siden af og derfor er vand fint. Samtidig har han brug for nye smagsoplevelser og du skal begynde at tænke på at maden skal tage udgangspunkt i jeres mad. Hvis du laver frikadeller (også fiskedeller) så giv ham indmaden af sådan en, hvis du laver pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry osv. - de lidt gammeldagsretter er ofte gode - så giv ham det. Du skal bare mose det, blende det så han kan kapere det og enkelte ting kan han så prøve at få i stykker ved siden af. Han må gerne få krydderi og han må gerne få løg - maden skal smage af noget og han vil have det han ser I spiser. Så han I ser at han viser interesse for det, så skal I give ham det.
Så jeg hælder altså til lidt mindre mme, hovedsageligt bruge det i grød og måske i mos. Tilbyde vand og så regne med at hvis han spiser ca 4 gange hos dig, så er han dækket fint ind. Fra 8 måneder nedsættes amningen ofte til 3 gange dagligt...
Håber du er hjulpet lidt videre og ikke er blevet mere forvirret, men i stedet beroliget lidt. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske