Svar: Sovevaner - 4 mdr.
14. august 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er en stor og dejligt dreng du har dig og jeg kan godt forstå at han er ved at være lidt tung at gå rund med. Han skal naturligvis også lære at sove i sin barnevogn eller i en seng:o)
I skal gå ud fra at han har behov for 3 lure dagligt, en lur formiddag, en over middag og så en powernap sidst på eftermiddagen. Det vil være helt okay at I begynder at kigge lidt på klokken og putte ham til lidt mere faste tider og ikke kun efter, hvornår han viser træthedstegn.
Jeg kunne forestille mig at en plan for dagen så nogen lunde således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til lur
Frokost 13: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30: Ammes og puttes til powernap
Aften 20: Ammes og puttes til natten
Sen aften 23: Ammes
Nat: Evt. amning
Denne plan giver plads til ca 7 amninger og det vil være meget passende i forhold til gennemsnittet. Han må naturligvis gerne ammes mere eller mindre, hvis det fungerer bedre sådan.
Når I putter ham, så skal I være sikre på at han er godt mæt. Put ham i barnevognen og da han er en stor dreng tænker jeg at han måske også er en stærk dreng? De fleste barnevogne har et lille ryglæn som kan gøre at barnet sidder lidt eleveret og dermed kan kigge lidt ud, nogle børn vil godt kunne klare dette i 4 måneders alderen, andre har endnu ikke styrke nok i ryggen - I må forsøge jer lidt frem.
Lad ham starte med at kigge sig lidt omkring og kør med ham, lad ham blive fysisk mæt med mælk men mentalt mæt med indtryk. Når du fornemmer at han er putteklar så lægger du ham ned, putter ham med en sut/sutteklud, hænger en stofble eller lignende op over kalechen, så han skærmes og hjælpes med at finde roen og holde verden ude. Put dynen godt om ham så han også har noget omkring sig der giver ham fysisk ro ude fra.
Det er vigtigt at han falder i søvn der hvor I gerne vil have ham til at sove. I må gerne sidde med ham og flytte ham til hans seng, men I skal lægge ham fra jer lige inden han sover tungt, så han lige glipper med øjnene og fornemmer, hvor han er. Ellers sker der det at han ½ time/40 minutter efter, hvor han er ved at skifte søvnfase vågner op, oplever at han er et andet sted og ikke kan sove videre. Han skal altså vide hvor han er for at sove godt.
Det kan hjælpe jeres dreng at være svøbt, da han er meget vandt til det tætte og nære. Barnevognskassen er stor i forhold til den slynge han ellers ligger i og i forhold til jeres favn. Jeg går ud fra at han er for stor til at ligge i sin lift nu? for ellers er det en idé at starte med at putte ham i liften og stille den i barnevognen, så han oplever tætheden og samtidig vender sig til vognen.
Samtidig så tænker jeg jo også på at han rent fysisk er en stor dreng og derfor er svær at svøbe rigtigt, men I kan forsøge. En god dyne omkring sig er i hvert fald godt.
Rigtig meget held og lykke:o) Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske