Svar: Hvad er en kødnavle ? - en bekymret mor
14. august 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Kristine
Tillykke med den lille dreng:o)
Jeg har ikke hørt om begrebet "Kødnavle", men ud fra det du fortæller så kunne det meget vel være et navle-granulom der er tale om.
Et navlegranulom ser man når navlestumpen er faldet af, så sidder der ligesom en lille dut ned i navlen som er et lille stykke hud (eller kød om du vil), det kan godt ligne at der står sådan en lille hvid spids op i navlen, kegleformet præcis som du skriver. Et navlegranulom kan let blive inficeret og væskende.
Når børn har navlegranulomer så skal de altid ses af lægen som vurderer hvad man skal gøre ved det. Ofte behandles de ved at lægen renser omkring navlen og granulomet, så det er rent og så bruger lægen en lapisstift nede i bunden af navlen. Lapisstiften sørger for at lukke navlen helt.
Det lyder som om at lægen hos jer har skønnet at der er en lille infektion og at det hele kan klares med vand, sæbe og klorhexidin. Hvis du oplever at dette ingen effekt har, så synes jeg du skal kontakte lægen igen. Du skriver ikke hvornår lægen har sat jer i behandling og jeg tænker at din lille dreng nu er mere end 4 uger gammel, så hvis det allerede er nogle uger siden og navlen endnu ikke er lægt, så synes jeg du skal ringe til lægen igen.
Du skal naturligvis holde øje med navlen. Din drengs navle må ikke blive meget rød rundt om, røde streger på huden og der må ikke komme frisk blod. Hvis du synes den pludselig lugter meget, så du kan lugte det igennem tøjet, så skal du også reagere.
Sørg for at der også kommer luft til, buk bleen ned, så bleen ikke ligger over og brug evt. en føntørrer når du skifter til at blæse lidt tør luft ned så navlen får lidt luft.
Undgå olie i badevandet så længe navlen ikke er faldet helt af:o)
Håbet ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske