Svar: Vægt - 22 mdr.
14. august 2007
Alder:
22 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan godt se at din dreng hører til de lidt slanke børn i forhold til hans højde. Han lyder dog til at trives og have det godt og det er meget normalt at børn i perioder ikke spiser så meget. Han skal til lægen når han bliver 2 år og her vil han blive vejet og du kan tale med lægen omkring det.
Det vigtigste er at du tilbyder ham små hyppige måltider. Han skal have 3 hovedmåltider hver dag og derudover 2-3 mellemmåltider. Samtidig skal du sikre dig at hans indtag af kost er varieret og at han får den energi han skal have.
Han bør drikke letmælk og hvis du køber yoghurt, A38 eller lignende, så gå efter produkter som har 1,5-3,5% fedtindhold. Giv ham også smør på brøddet, lav sovs til maden osv. Ellers er det rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise fisk, da fisk indeholder nogle rigtig gode fedtsyrer.
Det er rigtigt at hvis han om eftermiddagen er sulten har bedre af at få en god bolle end en riskiks. Det er da relevant at tale med dagplejen omkring dette. Du kan henholde dig til forbrugerstyrelsens test af kiks og knækbrød til børn. Hvis det ikke er muligt at få en sufficient bolle om eftermiddagen i dagplejen, er det så ikke muligt at du kan give ham det med hjemmefra? Måske du kunne bage en pose havregrynsboller som dagplejen kunne have liggende i fryseren... det ville de andre børn også være glade for, hvad dagplejer siger ved jeg ikke, men man kan da tilbyde det... Opskrift på havregrynsboller kan du finde her på siden ved at søge på det.
Egen vilje hører alderen til og det er ikke usædvanligt at børn netop ved aftensmåltidet både er for trætte til at spise og samtidig også prøver lidt af hvad der sker, hvis de skubber tallerkenen væk fra sig. Det skal naturligvis være en balance, hvor han skal have lov til at være selektiv, men samtidig jo også skal lære at spise når maden står på bordet. Gå sulten i seng har han dog ikke behov for og måske du i en periode bare skal servere rugbrød for ham om aftenen...
Nogle gange giver det barnet en nysgerrighed efter hvad mor og far spiser og så kan han jo få det igen...
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske