Svar: Blod i afføring?
14. august 2007
Alder:
5 mdr.
Hej Jeanett
Blod i afføring bør vurderes af en læge og derfor synes jeg du skal ringe til lægen i morgen tidlig:o)
Jeg tænker dog at det handler om at Emil har haft lidt hård mave og derfor har presset en del. Når børn presser, så kan der meget let springe et lille blodkar eller to lige ved numsehullet - måske kan du se det, hvis du løfter hans ben op, når han ligger på ryggen og du skal vaske ham forneden - et par små rifter ved endetarmen. Det kan sagtens bløde fra disse og jeg vil umiddelbart tro at blodet i bleen/afføringen stammer derfra. Det er ikke almindeligt, men det sker og andre forældre vil kunne nikke genkende til dette.
Da Emil i øvrigt er upåvirket og virker til at trives, så er det helt fint at du først kontakter lægen i morgen. Hvis du oplever at han bliver sløv, slap, får feber, bliver bleg, eller måske modsat bliver meget grædende, virker til at have smerter, får meget røde kinder osv. - altså hvis han reagerer meget anderledes end han plejer, så kontakt lægen med det samme. Men som sagt, så vil jeg sige at det du beskriver sandsynligvis skyldes en rift i endetarmen og det er okay at se det an til i morgen.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske