Svar: Begrænset gensynsglæde
14. august 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Maria
Alle spørgsmål er velkomne her og jeg synes faktisk ikke det er så underligt et spørgsmål at stille. De fleste af os ønsker jo at børnene skal komme farende og kaste sig i armene på os som tegn på at vi har været savnet:o)
Jeg tror også din datter har savnet dig, men samtidig tænker jeg også at hun har haft det rigtig godt og hun lyder til at lege og være optaget af det, når du kommer og henter hende. Du skal derfor se det som et sundhedstegn at hun ikke bare styrter hen til dig med et "skynd dig at tage mig med hjem", men at hun i stedet inddrager dig i hendes verden.
Ved at bede dig om at deltage i legen, så viser hun dig, hvad det er hun laver der. Hun er endnu for lille til at fortælle dig at så skete der det, og så sagde den og så gjorde dit dat osv. men hun har brug for at du skal vide, hvad der foregår i hendes verden, når I ikke er sammen.
Det har alle børn brug for og det er faktisk meget vigtigt at vi forældre, når vi henter vores børn giver os tid til at se det barnet gerne vil vise os. Nogle gange er det også bare at gå rundt med hinanden i hånden, kigge ind på stuerne, se på en tegning, åbne køleskabet eller hvad det nu kan være. Og barnet gør det fordi hun ønsker at vi skal kende hendes verden, hendes dagligdag.
I takt med at Sara bliver ældre og verbalt bedre kan give udtryk for sine tanker, så bliver det også anderledes at møde hende i institutionen og der skal nok komme en dag, hvor hun råber "Hej moar" og styrter dig i møde, men der er hun ikke lige nu og det er helt okay:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og dejligt at Sara bare trives og har det godt, hvor hun er. Dejligt at I alle trives:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske