Svar: Ammenedtrapning - 7 mdr.
14. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil omkring 7 måneders alderen trives rigtig fint med ca 4 amninger i døgnet, da du også tilbyder mme af kop, ialt ca 200ml så lyder det ikke usædvanligt at din dreng kan nøjes med 3 amninger. Derudover fortæller du at han spiser store portioner skemad og det tager naturligvis også pladsen op for mælken.
Nogle gange kan det være en fordel at give lidt mindre skemad og så supplere med amning efterfølgende, men som sagt så lyder din plan ikke helt skæv i forhold til at sikre din dreng hans mælkebehov og behov for mad i øvrigt.
Det kan godt være en idé at give ham grød om morgenen, men i givet fald kommer du så til at mangle morgenamningen og det synes jeg faktisk også er lidt synd. Hvis du udskifter morgenamningen med grød, så synes jeg derfor at du skal amme ham på et andet tidspunkt, det kunne så f.eks. være inden formiddagsluren.
Ud fra din plan så lyder det som om at din dreng sover rimeligt godt både om dagen og aften/nat. Mange vælger nemlig at lægge et ekstra ammemåltid ind inden de selv går i seng, f.eks. kl. 23, hvor barnet så spiser mere eller mindre i søvne, men fyldes godt op til natten og på den måde lige får den ekstra amning.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød og fisk, vand eller mme af kop. Du kan også give øllebrød her, så han stille og roligt vender sig til rugbrødssmagen på dette tidspunkt at dagen.
Puttes til middaglur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Ammes, nogle vælger også at give lidt frugtmos eller lidt let grød på dette tidspunkt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. lidt frugtmos til dessert, vand eller mme af kop
Puttes til natten ca kl. 20 med amning
Sen aften 23: Evt. amning
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske