Svar: Falde i søvn - 6 mdr.
14. august 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Min umiddelbare tanke er at I ikke skaber en dårlig vane. Jeres datter lyder til at være igang med et udviklingsspring og der sker rigtig meget med hende i øjeblikket. For det første kan du sikkert godt fornemme at hun mentalt er mere på end tidligere, hun oplever mere, ser sig mere bevidst omkring, reagere mere på om hun er sammen med nogen hun kender eller nogen hun ikke kender, reagerer på om hun er hjemme eller andre steder osv.
Hun udvikler sig også fysisk, måske er hun begynde at trille lidt omkring og bruge sig selv på en anden måde, får sig lagt i en dum stilling og er endnu ikke i stand til at komme videre i søvnen, bliver lagt rigtigt osv.
Fordi hun er igang med denne udvikling, så sover hun mere uroligt og har brug for jeres hjælp til at koble fra både fysisk og mentalt og her er både det at blive vugget i barnevognen og det at få brystet en meget stor hjælp.
Barnevognen slutter rundt om hende, skærmer hende og hjælper hende med at lukke verden ude. Brystet giver hende tryghed, roen og får hende til at slappe af fysisk og komme videre i søvnen. Det er derfor både omsorgsfuldt og kærligt at give hende det I gør.
Læg dig med hende på jeres seng og am hende liggende, så hun ikke skal op og ammes, hver gang hun vågner. Stille og roligt kan du så måske nøjes med at give hende brystet kortvarigt, og samtidig vugge hende lidt, kærtegne, give hende en hånd at holde i osv. Langsomt kan hun så lære at sove og komme videre i søvnen med dine kærtegn og uden brystet og stille og roligt kan hun så lære at gøre det i sin seng.
Med hensyn til sut, så er jeg ikke sikker på at hun kommer til at bruge den med den alder hun har nu. Jeg går ud fra at I har forsøgt alverdens sutter uden held... Prøv i stedet med en sutteklud eller lad far forsøge med sin lillefinger en gang imellem (hud ligesom brystvorten), lillefingeren skal naturligvis være ren og så skal neglen pege ned mod tungen og finger spidsen op mod ganen.
I kan også forsøge at give hende lidt brystmælk sammen med sutten. Hvis du nu malker lidt mælk ud og hun så får lidt af dette med en sprøjte i mundvigene sammen med sutten, så vil hun måske acceptere den... Det bliver naturligvis et skråplan på sigt, men det kan forsøges.
Så forventer I for meget... tja. Jeg tænker at I kan forsøge lidt af ovenstående og hvis det ikke virker, så gør som I gør med ro i sjælen og velvidende at det er en overgang og at det altid er godt at gøre hende tryg og rolig.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske