Svar: Ændring i putteritual
14. august 2007
Alder:
3 år
Kære Mette
Jeg synes også at tre kvarter bliver for meget at bruge, da der jo også er andre ting som skal gøres:o)
Du skriver ikke hvordan jeres datter reagerer, når I går ud af værelset. Bliver hun ked af det, græder hun eller ligger hun og kalder på jer, stiger hun ud af sengen eller hvad sker der?
Jeg tænker også at det hele måske hænger sammen med at hun jo er blevet storesøster og skal dele jer med en anden. Lillesøster har fyldt rigtig meget og har taget meget af jeres tid og jeres 3 årige datter er jo nu så gammel at hun et eller andet sted godt ved at ligenetop om aftenen dér har hun haft jer for sig selv. Det har ligesom været hendes tidspunkt, hvor I var der for hende.
Der er således en meget god grund til at hun nu protesterer over at I går fra hende. Dermed ikke sagt at I ikke må gå, men jeg tror det er vigtigt at I sætter ord på og fortæller hende at I også synes det er rigtig dejligt at sidde hos hende og være sammen med hende. Ofte er vi jo tilbøjelige til i stedet at sige "nu skal du altså lægge dig til at sove" eller "jeg vil ikke have du ligger og kalder sådan" eller hvad det nu kan være og på den måde siger vi ligesom at hun gør noget forkert eller ikke lever op til vores forventninger.
Jeg tror derfor at I skal prøve at vende det om og i stedet aftale med hende at når hun skal sove om aftenen og I begge er hjemme, så vil I gerne være med til at gøre det hyggeligt. Derfor vil I læse en historie, måske massere lidt creme ind på hendes fødder eller hvad det nu kan være, så hun føler at I er nærværende og så går i, men kun for lige at ordne noget så kommer I igen, hvilket I naturligvis så også skal gøre. I skal sprogligt bekræfte hende i at det er rigtig dejligt at nusse med hende om aftenen, at I også nyder det rigtig meget "det er så dejligt at være sammen med dig", samtidig med at I naturligvis skal kræve at hun lægger sig til at sove.
De aftener hvor mor er alene med hende, så er det lidt sværere og måske skal der være mulighed for fleksibilitet her, måske skal hun have lov til at have en madras på gulvet i soveværelset... Det er vigtigt at hun ikke føler at hun bliver tilsidesat og at lillesøster kommer i første række, hun skal føle at der fortsat er plads til hende.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske