Svar: Besværet vejrtrækning
14. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Alvafar
Tillykke med den lille pige:o)
Det er helt normalt at nyfødte børn har en lidt uregelmæssig vejrtrækning og det du skal vurdere ud fra er hvordan din datter ser ud. Har hun fine farver - hun må ikke være bleg og hun må ikke have blålæge læber eller være blålig ved næse og mund. Hun skal heller ikke have feberrøde kinder, men i det hele taget have en naturlig og fin kulør.
Nogle gange vil hun trække vejret hurtigt og andre gange vil hun trække vejret langsommere. Nogle gange vil I sikkert blive helt i tvivl om hun nu også trækker vejret godt nok:o)
Da din datter har haft slugt en del fostervand, så er hun sandsynligvis blevet suget i næse og svælg. Det er ofte nødvendigt, når der står meget fostervand og generer. Men at blive suget irriterer slimhinden og får den til at hæve op og det tager lidt tid inden den helt har fundet sit leje igen. Slimhinden bliver også irriteret af støvpartikler og lignende, hvorfor små børn også ofte nyser uden at det handler om at de er forkølede.
Der er ikke meget plads i næse og svælg og når så slimhinden er lidt irriteret, så virker vejrtrækningen ofte lidt svær og det kan godt lyde som om at barnet er generet af at der står noget derinde. Nogle gange hjælper det at dryppe lidt saltvand ind i barnets næse, - det kan I købe på apoteket. Saltvand som man køber er ikke farligt - det er lavet så det svarer til den saltmængde vi har i kroppen, ligesom når vi græder og tårerne er salte. Man kan købe små ampuller med 2 ml i, så kan hun få 1ml dryppet i hvert næsebor inden amning og det vil hjælpe hende, når hun skal spise.
Når hun dier, så slutter munden jo helt tæt om brystet og hun kan kun bruge næsen til at trække vejret med. Hvis hun er lidt generet i næsen så kan man godt fornemme at det er lidt svært for hende og derfor hjælper det ofte at dryppe med lidt saltvand inden amning. Man kan faktisk også dryppe med lidt modermælk.
Modermælk er dog lidt klistret og har hun lidt støvpartikler siddende, så kan I sandsynligvis se at de så samler sig som en stor bussemand, hjælp hende af med denne og så er der atter fri passage i næsen.
Læg en sammenrullet stofble ind under hendes madras i liften, så hun ligger en lille smule højere med hovedet eller stil hele liften så den står lidt skråt. Det at ligge lidt højere med hovedet, hjælper hende til bedre at få luft.
Nogle børn har problemer med polypper, men det er meget sjældent og ud fra det du fortæller så tror jeg ikke det er tilfældet hos jer:o)
Med hensyn til mor og allergi og astma, så tænker jeg at det ikke har betydning i denne forbindelse:o) Men det er godt at mor ammer:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske